Denne uken har vi lest en del om nye medieplattformer med aksellererende brukerbase:
- Fortnite har nå 350 millioner spillere, og er i ferd med å bli en plattform også for våpenfri sosial omgang. 23. april la 12 millioner spillere ned våpnene sine for å se en konsert med avataren til artisten Travis Scott.
- “Alle” snakker om den sosiale appen Clubhouse, som man må bli invitert med på. Her er en som har prøvd den: Inside the Clubhouse: The surprisingly compelling audio app that has consumed my life
- Og alle spiller Animals Crossing (se ukens logo). Til og med AOC: Alexandria Ocasio-Cortez is visiting random Animal Crossing islands
- TikTok er også en korona-vinner. Men hold hodet kaldt: The promise — and risk — of a career in TikTok. Les denne før du sier opp for å drive fulltid med dette.
- Zoom matchmaking is giving lockdown singletons a shot at love
Det etter hvert velbrukte — men ikke av den grunn mindre relevante — spørsmålet er selvsagt: Hvor mye av dette tar vi med oss ut på den andre siden av karantene-tiden?
Whereby fikk 2.100 prosent flere kunder
10 gode om design og teknologi
- Design Resources: A curated list of tools in one place to help designers
- A new concept for usable touch interaction in cars
- Dark mode design
- Benchmarking UX: Evaluate a product’s UX by using metrics to measure its relative performance against a meaningful standard
- User interface as a character: A storytelling approach to design
- The Nag Metric: So your key metric went up… but at what cost?
- There is no faster way to slow down a site than to use JavaScript
- Algorithmic progress has yielded more gains than classical hardware efficiency
- AI: Visualizing the world beyond the frame
- Mission accomplished? The hard work of design is still ahead of us.
Sitat fra samme sak:
«As a designer, the interesting companies you can work for are those who aren’t known for good design.»
Business og samfunn
- Bonusprogram-nytt: Thai Airways belønner folk for å holde seg hjemme
- Korona og big tech: New Yorker-intervju med Margrethe Vestager
- Kampen om forbrukervanene etter koronakrisen er i gang i filmbransjen
- Norske museer preges av digital hjelpeløshet
- Accenture: 5 new human truths that experiences need to address
- Here’s what airplane seats could look like after the coronacrisis
- Google dropper smart-by i Toronto
- How the virus could boomerang on Facebook, Google and Amazon
Korona-apper
- Tech-gigantene vil nekte smitteapper å spore hvor brukerne befinner seg
- Oppfinneren av Bluetooth: — Ikke nøyaktig nok til bruk i smittesporing
- A flood of coronavirus apps are tracking us. Now it’s time to keep track of them.
Studenter mister sommerjobben, utviklere stiller som mentorer
Media
- Digital influencers are shaping our habits, even if we’re clueless about it
- Instagram for business COVID-19 playbook
- Word now flags double spaces as errors, ending the great space debate
- Embracing a future where memes choose the hit songs
- LinkedIn allows employers to send social media posts to all employees
Arbeidsliv
- Ny Google Lens-feature lar deg overføre (leselig) håndskrift til digital tekst
- Death of the office: — What was the point of them anyway?
- Create effective hiring by borrowing techniques used in UX workshops
- Introverted and designer: how I facilitate workshops
- Note-taking: a neglected yet powerful research practice
- The remote design sprint guide
Fint og morsomt
- The longer this pandemic drags on, the better the technology decisions companies make. This is entirely due to the lack of executive exposure to enterprise software ads in airports.
- You spend so much time staring at your computer … doesn’t your computer deserve a chance to glance back at you?
- Play your own unique version of Terry Riley’s “In C” with the help of five automated bot performers
- Poster prompts to avoid Design-isms
- Du får som regel det du betaler for
Vi fikk to naprapater til å vurdere hjemmekontor-stolene til norske utviklere. Men hva du sitter i er kanskje ikke så farlig som du tror.