De fleste av oss har handlet mer på nettet de siste månedene. Et par egne opplevelser fra den siste uken viser hvor fundamentalt forskjellige — og ofte uforutsigbare — opplevelser man får når man nettshopper.
I den ene enden av skalaen havner sommerdynen jeg handlet hos Høie. Kvelden før leveranse fikk jeg beskjeden “pakken din kommer i morgen mellom 08 og 21”, og PostNord kunne lagt til “bare hold deg hjemme hele dagen, for vi ringer ikke før vi står utenfor”. Denne tjenesten kostet meg 79 kroner — og en hel dag innendørs.
I rettferdighetens navn: PostNord har bare en liten del av skylden. Det er Høie, som selger dynen, som må tilby effektive og forutsigbare leveringsalternativer. Når jeg betaler for hjemlevering må det være mulig å se for seg et noe tightere leveringsvindu enn 13 timer, varslet dagen i forveien.
«Når jeg betaler for hjemlevering må det være mulig å se for seg et noe tightere leveringsvindu enn 13 timer.»
I den andre enden av skalaen: Nye høretelefoner kjøpt hos Komplett og levert gratis dagen etter i en av Postens nye Pakkebokser. Jeg slapp å planlegge hele dagen etter en leveranse hjem på døren, og jeg trengte ikke forholde meg til butikkers køer og åpningstider. Jeg lengter etter å få en Pakkeboks på hjørnet av kvartalet — eller ennå heller, inn i trappoppgangen.
Hvis jeg hadde jobbet i norsk retail ville jeg brukt en god porsjon av min våkne tid på å gruble på hvordan akkurat min butikk skal være helt i front når det gjelder distribusjon av varer. Sisteleddet blir bare viktigere fremover, for vi blir mer kresne etterhvert som vi tester brukervennlige alternativer som Pakkeboks. Eller Foodora, som skal utvide til å levere bøker, blomster og elektronikk — på en halvtime.
Kunden må rett og slett få velge når og hvordan en pakke blir levert. Aktørene i varehandelen som makter dette får et stort konkurransefortrinn fremover.
Mer om retail:
- Oslo sentrum er den store retail-taperen
- Pepsi and Kraft Heinz tap into direct to consumer
- Rema endrer Æ-appen etter NRK-artikkel
- Den nye hverdagen: Rapport fra varehandelen
Utviklere overraska over Elkjøps black friday-kø
10 favoritter denne uken
- Google Search will now favor websites with great UX
- Men også: No Design Development: A collection of tools for developers who have little to no artistic talent.
- Text for proofing fonts: A farewell to The Quick Brown Fox
- IBM vil stoppe utviklingen av ansiktsgjenkjenning
- Apple granted patent for software that would let you take socially distant group selfies
- Why you should design for a tiny ruined phone
- Which UI design tool should I use in 2020? A look at the state of UI design tools mid-2020
- Ben Evans: Også arbeidsverktøyene våre er i ferd med å bli popkultur
- GAIA-X is Europe’s bid to get cloud independence from US and China
- MIT’s tiny artificial brain chip could bring supercomputing to mobile
Underground
Hva er det vi liker? Oppdagelsen av etterlevningene fra eldgamle sivilisasjoner gjemt under jordskorpen! Når får vi dette? Akkurat nå!
Denne uken har Lidar-teknologi avdekket en kilometerlang Maya-struktur under jungelen i Mexico, mens annen radar-teknologi har avdekket en romersk by, Falerii Novi, som også har ligget gjemt frem til nå.
Fint og morsomt
Tastaturene norske utviklere koder på
18 eksempler på hvor mye tid og penger du kan bruke. 💸