Det beste vi har lest denne uken er Oxford-forsker Carissa Véliz’ tekst “Privacy is power”.
Hun beskriver hvordan Google og Facebook ikke egentlig selger data, men makt til å påvirke. Véliz runder av med en rekke jordnære, viktige tips om hva hver og én av oss kan gjøre for å styrke personvernet vårt.
Om samme tema:
- Nyhetsmediene som skriver mest om personvern (som NYT) er selv dårligst på det samme (tillater flest trackere, neglisjerer personvernlover)
- How much is your privacy really worth? No one knows.
- DNB videreselger data om kundenes handlemønster
Slik lagde NRK valg-grafikken
"Slik stemte vi" oppsummerte valget med prikker i pixi.js. - Men vi fikk det ikke til å fungere i Internet Explorer 11.
10 gode om design og teknologi
- Resultatene fra Design Census 2019 er klare
- Pentagram har utviklet ny profil for Yahoo
- Japansk grafisk design fra tidlig 1900-tall
- Lean UX canvas version 2
- 3 veier til merkevaredrevet tjenesteutvikling
- Teslas Supercharging UX — a case study on word of mouth
- The subtle art of writing copy
- Data is king, but designers should place more trust in their intuition
- .NET Conf 2019
- Facebook kjøper startup som produserer tankeleser-armbånd; selskapet heter CTRL-labs
AI
- 100,000 faces generated by AI, free to download
- At least 75 out of 176 countries are actively using AI for surveillance
- Facebook experiments with AI-powered styling program
- This Picasso painting had never been seen until a neural network painted it
Slik jobber du som Ruter, Kolonial.no, Oslo Origo og Kindly
Lær av maskotten Tim, Ruters PDF-skroting, åpenhet gjennom Quip og Norwegians digre Excel-skjemaer.
Business og samfunn
Gartners årlige “hype cycle” beskriver tech-trender og hvor langt unna de er kommersiell anvendelse. Ny teknologi skal i teorien vandre over hype-toppen, ned i desillusjons-dumpa og videre mot høyre for å bli lønnsomme produkter. Sjekk grafene for 2016, 2017 og 2018 — og sammenlign med årets:
Har Gartner gitt opp modellen sin, eller har tech-bransjen ikke funnet på noe nytt og lønnsomt siden man ble desillusjonert av AR i 2016? Hm.
- Microsoft’s accessible gaming product might be its most important
- The art of deconstruction — How to reverse engineer success
- Mastercard moves money from traditional advertising to experiences
- WeWorks kontroversielle leder Andy Neumann ble tvunget til å gå av
- Match.com connected daters to fake accounts to boost subscriptions
- Girls vs. boys: Brain differences might explain tech behaviors
Arbeidsliv
- Spaces er Dropbox’ nye samarbeidsverktøy
- Nå kan du leie Boston Dynamics’ robothund Spot
- 3 veier til et positivt ytringsklima
Sa opp jobben for å lage IoT-byggesett
- Hvorfor må maskinvare være så vanskelig?
Medier
- The complete beginner’s guide to TikTok
- Facebook blokkerer titusener av apper
- Who would I be without instagram? An investigation.
- Facebook to create 3D Earth map by crowd-sourcing geo-tagged images
Fint og morsomt
Hva kjennetegner egentlig millennials? The Pudding har gjort det de kan aller best, nemlig samlet data og tilgjengeliggjort den for oss på en morsom måte.
Eier jobben det du koder på fritida?
- Åndsverksklausuler er noe forbanna piss!