Denne uken er det én ting som trumfer det meste: Folkehelseinstituttet har lansert appen Smittestopp. Appen brukes til å spore korona og varsle deg om du har vært i kontakt med noen som kan ha smittet deg.
Appen har blitt kritisert, blant annet av personvernrådet i EU, for å bryte personvernprinsipper. Datatilsynet har imidlertid påpekt at coronapandemien er en ekstraordinær situasjon som kan forsvare bruken av appen, på tross av personvernutfordringer.
Skvulp-redaksjonen er av den oppfatning av at vår alles helse får komme foran personvernrisiko i denne omgang. Noe av det viktigste vår bransje kan gjøre i tiden fremover er å bidra til at Smittestopp blir lastet ned og brukt av flest mulig — samtidig som vi ikke kvier oss for å kritisere teknologien og personvernproblemstillingene.
Mer om Smittestopp:
- Ekspertgruppen har ikke konkludert om tilgangsstyring
- Slik skal helse-toppene få deg til å laste ned Smittestopp-appen
- VG: Et tvilende ja til FHI-appen.
- Folk fleste er positive
- Slik er andre lands smitteapper
- NHO støtter appen
Samtidig: Apple og Google samarbeider om smittesporingsteknologi; her er mer om hvordan teknologien fungerer.
Slik fanger man et virus med telefonen
10 gode om design og teknologi
- Cymru Wales er en ny font som representerer nettopp Wales (se ukens logo)
- Designers: the only certainty is change … ja, bortsett fra tre fundamentale prinsipper
- All you need to know about button design
- Listboxes vs. dropdown lists
- The masking principle applied to UI: Why users can not remember our interfaces
- Remote moderated usability tests: Why to do them
- CSS only solution for fluid width video problem — med dypdykk i problemstilling og forklaring her
- Coding Trivia: Prepare for interviews and learn new skills by playing trivia
- Fabricating Alternatives er AI for idégenerering
- Selvutviklende kunstig intelligens testes av Google
Jobben til Roberto (26) gikk koronakonkurs - så fikk han nytt tilbud
Business og samfunn
- Ben Evans: COVID and forced experiments. En grundig analyse av hvilke nye vaner vi opparbeider oss i disse dager, og hvorvidt de vil vedvare også etter at det verste er tilbakelagt
- You’re not powerless in the face of uncertainty
- Apple mobility trends
- The coronavirus butterfly effect: Six predictions for a new world order
- McKinsey: Global surveys of consumer sentiment during the crisis
- Goodify kobler mennesker som trenger hjelp i hverdagen og mennesker som vil gjøre gode gjerninger
Medier
Har du barn? Er du kanskje et barn selv? Eller vil du bare vite mer om hva TikTok holder på med?
Nå introduserer de Family Pairing, som blant annet innebærer at foreldre får større kontroll over hva barna ser på, og slår av direktemeldinger for barn under 16 år.
- The rise of the virtual gallery tour: what works and what doesn’t (yet)
- - Verden og klasserommene ble digitale over natten. Det fortjener en applaus.
- Google Meet har 2 milliarder minutter samtaler pr. dag nå
- … og Microsoft Teams nærmer seg 3 milliarder
- Noen av mine beste venner er kolleger, men fy flate så vanskelig de gjør det å jobbe
Lyd
- imisstheoffice, for deg som savner lyden av kontoret
- Sounds of the office, for deg som savner lyden av kontoret i 1964
- Krisp: Mute background noise in any communication app
- Can classical music’s streaming present become part of its future?
Fint og morsomt
- How low can your lo-go, en ekte konkurranse om å designe den dårligste logoen
- Opplev Færøyene