Savner du lyden av kontoret? Her er løsningene!

Skvulp: Smittestopp er lansert, Wales’ nye font, lyder fra kontoret, McKinseys konsumentrapport, alt du trenger å vite om knappedesign og konkurranse om å designe verdens styggeste logo. 🌊

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Denne uken er det én ting som trumfer det meste: Folkehelseinstituttet har lansert appen Smittestopp. Appen brukes til å spore korona og varsle deg om du har vært i kontakt med noen som kan ha smittet deg.

Appen har blitt kritisert, blant annet av personvernrådet i EU, for å bryte personvernprinsipper. Datatilsynet har imidlertid påpekt at coronapandemien er en ekstraordinær situasjon som kan forsvare bruken av appen, på tross av personvernutfordringer.

Skvulp-redaksjonen er av den oppfatning av at vår alles helse får komme foran personvernrisiko i denne omgang. Noe av det viktigste vår bransje kan gjøre i tiden fremover er å bidra til at Smittestopp blir lastet ned og brukt av flest mulig — samtidig som vi ikke kvier oss for å kritisere teknologien og personvernproblemstillingene.

Mer om Smittestopp:

Samtidig: Apple og Google samarbeider om smittesporingsteknologi; her er mer om hvordan teknologien fungerer.

10 gode om design og teknologi

  1. Cymru Wales er en ny font som representerer nettopp Wales (se ukens logo)
  2. Designers: the only certainty is change … ja, bortsett fra tre fundamentale prinsipper
  3. All you need to know about button design
  4. Listboxes vs. dropdown lists
  5. The masking principle applied to UI: Why users can not remember our interfaces
  6. Remote moderated usability tests: Why to do them
  7. CSS only solution for fluid width video problem — med dypdykk i problemstilling og forklaring her
  8. Coding Trivia: Prepare for interviews and learn new skills by playing trivia
  9. Fabricating Alternatives er AI for idégenerering
  10. Selvutviklende kunstig intelligens testes av Google

Business og samfunn

Medier

Har du barn? Er du kanskje et barn selv? Eller vil du bare vite mer om hva TikTok holder på med?

Nå introduserer de Family Pairing, som blant annet innebærer at foreldre får større kontroll over hva barna ser på, og slår av direktemeldinger for barn under 16 år.

Lyd

Fint og morsomt