Dette var uken da vinteren ankom Texas 🥶, og Perseverance ankom den røde planeten etter nesten syv måneder på reisefot. 🚀
Og minst én ting skjedde i frontend-verden!
Apropos Perseverance
Alt relatert til verdensrommet, NASA, og forrige ukes Mars-landing er rimelig abstrakt og komplisert — og det er med god grunn; det er jo bokstavelig talt rakettforskning! 🚀
Derfor er det ganske kult at de lagde en real-time simulering av landingen rett i nettleseren. Den kan sees i replay, og bør sjekkes ut.
Etter min mening er det en veldig fin måte å demokratisere en ellers meget abstrakt, men veldig viktig hendelse. Hvem vet hvor mange fremtidige Mars-kolonister som så dette i denne nydelige- og interaktive 3D-simuleringen? 🤔
Simuleringen er lagd i Three.js. Det er essensielt sett et JavaScript-bibliotek brukt for å lage 3D-animert grafikk i nettleseren ved hjelp av WebGL. For en tid vi lever i! Ingen oppsummerte det bedre enn Mr.doob:
Message for @mrdoob 10 years ago:
— Mr.doob (@mrdoob) February 18, 2021
Yes, making a 3D engine using canvas2d is stupid. But in 10 years you'll watch a simulation in realtime of @NASA landing a rover in Mars that uses that stupid code.https://t.co/voH7KnbKBq pic.twitter.com/sFeTwm0ROs
Hvordan bygge et samfunn rundt ditt nye open-source-prosjekt?
Moritz Plassnig publiserte i forrige uke en fin liten artikkel rettet deg som vil bygge et samfunn rundt open-source-prosjektet ditt fra dag 1.
Selv om artikkelen i grunn fremstiller et slags “rammeverk”, er det ikke gitt at alle tipsene passer for ditt prosjekt. Som alt annet kan det tilpasses basert på målene dine. 📈
Tipsene går essensielt sett ut på å finne enkle måter å opprettholde kontakt med de som interagerer med prosjektet, engasjer brukerne, anerkjenn tidlige bidrag, og hold deg til de tiltakene du faktisk setter i gang. For eksempel starter du en newsletter bør du jevnlig oppdatere det.
Artikkelen beskriver tipsene MYE bedre og mer spennende enn jeg klarer å oppsummere det i et avsnitt, og kan sjekkes ut 👉🏻 HER!
- Skulle ønske flere bidro til open source
TypeScript-JSON-Decoder 1.0
Selv om TypeScript eliminerer svakheter ved JS slik at du aldri trenger å oppleve `undefined is not a function` igjen, har språket definitivt sine svakheter.
For eksempel, når du mottar data må en krysse både fingre og tær for at responsen matcher typedefinisjonen din. 🤞🏻 Denne mismatchen skjer sjeldent, og særlig ikke når man først skriver funksjonaliteten. Samtidig er det ingen garanti for at det vil være tilfellet for alltid. 🤷🏻
I stedet for at du som utvikler må skrive parsere og validatorer for hver eneste datatype som mottas kan en benytte dette biblioteket for å automatisere denne prosessen. Såkalte dekodere sørger for at data er strukturert som definerte typer, og parrer seg godt med eksisterende TypeScript-kode.
Høres dette kjent ut? Det er muligens fordi dette ble omtalt i Bekks julekalender i 2020. Første versjon ble nylig publisert, og er tilgjengelig på GitHub.
- Vi bruker mindre ren JavaScript
Ellers et lite tips til en VS Code-utvidelse 🖥
Vi har jo tross alt allerede snakket litt TS. Hvorfor ikke fortsette på den noten, og muligens forbedre arbeidsflyten din litt?
Irriterer du deg for å måtte manuelt utbrodere propsene til en type når du progger? I så fall bør du sjekke ut denne flotte VS Code-utvidelsen som visstnok kan scaffolde ved å velge «Declare Missing Members».
Shout out til Wes Bos som delte med verden:
Yes! @knaackee found an unknown extension that does this! Apparently WebStorm has this built in as well under "Declare Missing Members"https://t.co/SBEI6wDUtD pic.twitter.com/dG3nmwf3I9
— Wes Bos (@wesbos) February 18, 2021
Det var alt for denne gang! 😎