Mens andre saumfarte nettet etter tilbud under årets black friday, satt utviklere og diskuterte én av nettbutikkene på kode24-klubben.
Elkjøp.no lå nemlig bak et køsystem fra Queue-it. Gikk du inn i nettbutikken fikk du altså beskjed om å vente, før du faktisk kunne se tilbudene.
«Vi sender deg til elkjop.no så snart vi har mulighet.» elkjop.no
Grunnen som ble gitt kundene: Trafikken var for høy. Spørsmålet mange utviklere stilte seg: Er kø virkelig nødvendig i 2019?
"Latterlig. Moderne løsninger bør lett kunne skaleres til å takle slik trafikk" skrev en av utviklerne på kode24-klubben.
"Ikke så vanskelig å tro på skaleringsproblemer. Hyllevare-webshops er som regel SSR med MySQL, med cache-layer foran for å kamuflere den verste sirupen" mente en annen.
"Jeg er sikker på at dette er gjort av rent psykologiske grunner" skrev en tredje.
- Andre klarer seg
En av utviklerne som engasjerte seg var Knut Melvær; ansvarlig for utviklerrelasjoner for det norske, hodeløse CMS-et Sanity.
- Jeg var overraska over at køsystem på nett fremdeles var en greie, forteller Melvær til kode24.
«Jeg var overraska over at køsystem på nett fremdeles var en greie.» Knut Melvær
- Både fordi kundeopplevelser og tilgjengelighet har vært så sentralt i alt man snakker om innenfor markedsføring og produktutvikling de siste årene, men også fordi vi har masse teknologi som er bygget for å takle pågang, fortsetter han.
Samtidig som han er åpen for at nettbutikker kan sitte på gamle, tunge systemer, viser han til at andre takler det helt fint.
For eksempel med moderne JAMstack-løsninger, eller med mer tradisjonelle stack-er sammen med nyere teknologi som Kubernetes.
- Det er kunder som bruker Sanity som har mange forholdstall mer trøkk enn i dette tilfellet, og som klarer det forholdsvist greit med forholdsvis enkel teknologi, sier Melvær.
Sanity: - Sykt at vi jobber med de største
Bli med inn i trikkestallen til det norske CMS-et.
Komplett har aldri vurdert
En av de som taklet årets black friday trafikk uten køløsninger, er Komplett.no. Tross massevis av tilbud og trolig også høy trafikk.
- Vi har kapasitet nok på våre nettsider slik at å sette kunder inn i et køsystem er helt unødvendig, forteller presseansvarlig Kristin Hovland til kode24.
Komplett.no kjører på Microsoft Azure, og kan skalere kapasiteten opp og ned etter behov. Komplett skal i år ha vært godt forberedt, i tillegg til det de kaller "kontinuerlig tuning og optimalisering".
- Vi har gjennom hele black week hatt en responstid på under 300 millisekunder, noe som er tilsvarende en normal handleopplevelse hos Komplett, forteller Hovland.
- Har dere noen gang vurdert et køsystem?
- Nei, dette har vi aldri vurdert.
Queue-it fikk milliontrafikk
Også konsulentselskapet Bekk er kritisk til Elkjøp sin køløsning.
I et blogginnlegg skriver CTO Trond Arve Wasskog at årets black friday ble "en svart dag for Elkjøp på en helt annen måte enn de nok ønsket seg", og viser til at også kundene raste mot nettbutikkens lange køer.
«Så langt vi vet, vil kunder alltid foretrekke å få direkte tilgang til butikken.» Camilla Ley Valentin, Queue-it
"Det er ikke rett fram å flytte eksisterende systemer til nettskyen for å oppnå elastisitet og skalerbarhet. Samtidig begynner det å koste kroner, merkevare og kundetilfredshet å ikke håndtere denne typen topplast" skriver Wasskog.
Men Elkjøp var ikke alene om å gå for en køløsning under årets black friday. Leverandøren av køsystemet, danske Queue-it, forteller til kode24 at de fikk rundt 30 millioner brukere gjennom systemene sine på de travleste timene torsdagen før black friday. Eksakte tall ønsker de ikke å oppgi.
- Hvorfor velger selskaper å bruke systemet deres?
- For å unngå at nettsider og apper krasjer under ekstremene brukertopper, svarer CCO og medgrunnlegger Camilla Ley Valentin i Queue-it til kode24.
- Hender det at det brukes for å skape en større etterspørsel og hype?
- Vi er ikke klar over noen slik taktikk. Så langt vi vet, vil kunder alltid foretrekke å få direkte tilgang til butikken.
Elkjøp avviser gimmick
Så nøyaktig hva var det som skjedde hos Elkjøp dagen før black friday, da køsystemet stengte brukerne ute av selve nettbutikken?
- I år økte vi kapasiteten vår med 30 prosent, samt stresstestet systemene våre, da vi av erfaring fra tidligere år vet at vi har en ekstrem kundetrafikk inn til nettsidene våre i denne periode, forteller kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp til kode24.
«Vi er lei oss for at ting ikke har gått etter planen.» Madeleine Schøyen Bergly, Elkjøp
Men noe skal likevel ha gått galt. Nøyaktig hva svarer ikke Elkjøp på, men torsdag kveld ble køsystemet aktivert som følge av dette.
Systemet var på plass i forkant, som en "forsvarsmekanisme" om nødvendig, men Elkjøp skal aldri ha sett for seg å ha så lange køer som de endte opp med.
- Vi valgte å ha venterom inn til elkjop.no og før betaling, for å sikre en sømløs kundeflyt. Vi er lei oss for at ting ikke har gått etter planen, sier Bergly.
- Både kunder og utviklere spekulerer i at køen ble aktivert som en gimmick, for å skape større etterspørsel. Hva vil dere si til dem?
- Dette er ikke en såkalt «gimmick». Dette er en periode i året som er viktig for kundene våre og oss, svarer Bergly, og viser til mye arbeid i forkant.