Mange har tenkt og skrevet mye om hvordan arbeidslivet ytre sett forandres av koronakrisen.
Bare denne uken dukket det opp tre fine tekster i garnet til Skvulp:
- How an exodus of tech workers could reshape Silicon Valley
- Why remote work is so hard — and how it can be fixed
- What happens to lavish office perks in a post-pandemic world?
Det kan være minst like interessant å analysere hvordan selve innholdet i arbeidet vår forandrer seg; hvordan relasjonen til kunder, produkter og prosjekter endrer seg. Én tilnærming — fra et konsulentperspektiv — er å tenke gjennom hvordan krisen har slått ut svært forskjellig for ulike bransjer.
— Det er viktig for alle selskaper å segmentere kundene sine i tre segmenter nå, sier Trond Riiber Knudsen (eks-McKinsey og styremedlem i NoA) til Shifter.
- Én gruppe kunder jobber på som før, eller får økt etterspørsel. Apotek og dagligvarebransjen er eksempler.
- Den andre gruppen er dem som er under større press, som må forandre seg — pivotere, om du vil — for å overleve, og trenger hjelp på nye måter. Disse selskapene kan ha behov for nye inntektskilder og reduserte kostnader. og de trenger hjelpen umiddelbart. Som rådgiver må man endre miksen av det man gjør.
- Den siste gruppen er selskapene som stopper helt opp, som permitterer store deler av arbeidsstyrken og ikke lenger har inntekter. I denne gruppen vil mye, om ikke all, aktivitet kuttes.
Riiber Knudsen anbefaler inndelingen i disse segmentene for at man systematisk kan differensiere hvordan man jobber med kunder med varig endrede forutsetninger og svært ulike problemstillinger.
Slik takla Kolonial.no korona-trykket
De 10 beste tingene vi har lest denne uken
- 2020 CX Report: Trends on how business happens in the computational era by examining the tech stacks for marketing and products in the context of digital transformation
- The rise of React: The solution of the moment appears to be modular design, enabled by frameworks like React
- DeepFaceDrawing generates photorealistic portraits from freehand sketches
- Fin lesesak fra NRK: Lenkesvindlerne. En historie om mystiske eposter og internettets intrikate mekanikk i fire akter.
- An equivalent experience: One that has been deliberately conceived of and built to be able to be used by the widest possible range of people. I samme ånd: 5 tools to design for digital confidence.
- The story of 100 people. How would you feel like meeting 100 of your users in the same place?
- Vi blir dessverre aldri helt ferdige med dark design. Her et knippe morsomme og/eller triste eksempler.
- Haakon Halvorsen: Fra tungrodd byråkrati til Lean UX i Sparebank1
- Kommunikasjonsappen Signal har fått en boost i forbindelse med George Floyd-demonstrasjonene i USA, og onsdag lanserte de en tjeneste for å anonymisere ansikter.
- Have worn-down running shoes and want to purchase a similar style from a different brand? Ja, faktisk! Pinterest launches shop tab on visual search results.
Digital konvergens, anyone?
Forrige Skvulp lenket til Jacob Nielsens gjennomgang av egne spådommer om Internett fra slutten av 90-tallet. Undertegnede har skrevet Skvulp i noen år nå, og fått muligheten til å spå litt selv.
«Artikler om VR føles som markedsfremstøt fra selskaper som prøver å pushe the next big thing.»
For eksempel har Skvulp vært ganske fritt for VR-spekulasjoner, med den enkle forklaring at redaksjonen ikke tror massemarkedsadopsjon er nært forestående. Artikler om VR føles som markedsfremstøt fra selskaper som prøver å pushe the next big thing; med utgangspunkt i en teknologi man har forsøkt å selge i fire tiår uten å lykkes.
Men jeg har også fått anledningen til å ta grundig feil. En teori jeg lenge holdt meg med var det jeg kalte digital konvergens, forstått som at all digital kommunikasjon vil smelte sammen til ett brukergrensesnitt, slik at vi slipper å forholde oss til en rekke ulike systemer for tekst-, stemme- og video-kommunikasjon.
Alas! Det dukker stadig opp nye konkurrerende og proprietære medier for tekst og tale, og de siste månedene har lært oss at det finnes en god del å velge i også for video. Så feil går det an å ta: Helt feil, altså.
Men, tanken appellerer fortsatt til meg, og derfor ble jeg oppildnet da jeg leste at Facebooks prosess for å integrere sine mange kanaler gjør fremskritt. Kort fortalt tester Instagram å la deg lese Messenger-meldingene dine i Instagram-innboksen. Babysteps, men likevel.
***
Dette har ikke vært en uke der deling av morsomheter på Internett har stått høyt på noens agenda. Men om du vil runde av fredagen med en interessant, finurlig tekst, kan jeg anbefale Coronagrifting: A design phenomenon. En artikkel om de mange små designsvindlene og visuelle forfalskningene som har blomstret den siste tiden.
Disse utviklerne kjører videomøter med greenscreen
- Det eskalerte litt, innrømmer Webstep-utviklerne. Se hvordan de får det til.