Mediene er proppfulle av el-scooter-kronikker, og brorparten er kritiske. (Det er nesten — men bare nesten! — som om konflikten mellom syklister og bilister er glemt, sant?) Til tross for el-scooternes opplagte ulemper er det tid for å konkludere: Vi kom oss fint gjennom Den Store Sparkesykkelsommeren. Aldri før har så mange beveget seg så fritt, morsomt og effektivt i Oslo.
Det er sjelden man ser så tydelig disruptiv innovasjon utspille seg: El-scooter-turene er billige, opplevd kvalitet er ofte rufsete. Likevel elsker brukerne dem, og sparkesyklene erstatter dermed dyrere og/eller tregere alternativer.
«Vi kom oss fint gjennom Den Store Sparkesykkel-sommeren.»
El-scooteren og dens slektninger vil få store konsekvenser for utbygging av kollektivtransport og bruk av byrom og veier, samtidig som konsekvensene for miljøet ikke er opplagte. En fersk rapport har sett på the environmental impacts of shared dockless electric scooters, og kommet frem til at det som betyr noe er hvor lenge scooteren kan brukes før den må kastes.
Heldigvis tjener både miljøet og sparkesykkel-selskapene på mer holdbare scootere, så det er grunn til å tro at el-scooternes levetid bare vil øke fremover.
10 gode om design og teknologi
- The 2019 design systems survey
- Forget the computer — here’s why you should design by hand
- The 3 laws of locality — hva bør være hvor?
- The future of UX research is automated, and that is a problem
- The four stages in the digital accessibility journey
- Is there such a thing as too much inspiration?
- Stop designing products for random people
- Dual design — om samarbeid i Figma
- When design thinking works
- How fast is your site on mobile?
Tviholder det offentlige på Internet Explorer?
Selv ikke Microsoft vil at vi skal bruke den, men i Norge er den fortsatt en favoritt.
AI
- AI har lært seg sjakk gjennom å lytte til sjakk-kommentatorer
- Training an AI model can emit as much carbon as 5 cars in their lifetimes
- Banken JP Morgan leier inn AI-tekstforfatter for å drive markedsføring
- Scientists develop self-repairing machines
Business
- - Netflix is not a tech company. Neither is Tesla.
- - Du støtter et ødelagt system når du kjøper noe på iOS
- Using consumer types to understand the path to purchase
- Disrupsjon i sengehalmen
- Apple joins Google, Facebook, and Twitter in data-sharing project
Pizzabot inviterer utviklerne på pizza
Blank-sjefen forklarer hvordan en Slack-bot lar konsulentene bli kjent med hverandre.
Hardware
- Nye Google Pixel er utstyrt med radar
- Turning a MacBook into a touchscreen with $1 of hardware
- Apple Card ble lansert denne uken
Medier
- Instagram og WhatsApp skal få «nye» navn
- Var alle feriebildene du så på sosiale medier i sommer ekte?
- Fem fundamentale matbildetrender på Instagram
- How a Norwegian viking comedy producer hacked Netflix’s algorithm
Fint og morsomt
- This arrow can’t point left (!!)
- Boris the brand
- The inverted world map
- Tulipan-åkere sett ovenfra (se ukens logo)
- The lost art of warez
- Bevegelige postere
- For alle oss — og vi er mange — som savner Ron Swanson: Full House needed more moustaches
Se dagen til utviklere i Kina, USA, Japan, India og Tyskland
Soving i arbeidstida, gratis popcorn og stemplingsur.