Dette hater vi på nettet i 2021

Cookie-advarsler, videoer, passord-krav, merkelig scrolling: - Bare kutt ut, pliz!

Noen hater urelevante stock-bilder på internett. Derfor har vi manipulert et gammelt, urelevant bilde av Jørgen til å bli relevant igjen, som illustrasjon av hvordan norske utviklere hater cookie-advarsler på norske nettsider. Ganske smart. 📸: kode24
Noen hater urelevante stock-bilder på internett. Derfor har vi manipulert et gammelt, urelevant bilde av Jørgen til å bli relevant igjen, som illustrasjon av hvordan norske utviklere hater cookie-advarsler på norske nettsider. Ganske smart. 📸: kode24 Vis mer

Når kjente du på den berusende følelsen hat sist? Da vekkerklokka ringte i morges? Da du kom på at vi fortsatt er midt inne i en smittebølge?

Eller da du skulle lese nettavisa og ble advart om at den brukte cookies og du forresten gjerne også kunne logge deg inn og pliiis trykk på denne intetsigende overskriften bare for å finne ut at artikkelen egentlig bare er en video?

kode24 ba de norske utviklerne i kode24-klubben fortelle oss hva de hata mest på norske nettsider i 2021.

Resultatet hører du i ukas episode av kode24-timen.

Men fordi det å bli bedt om å se videoer eller høre podcaster også hates, har jeg i tillegg skrevet en artikkel ved hjelp av det norske skriftspråk.

Vi vil at nettsider skal bry seg om personvernet vårt. Men vi er tydeligvis lei av måten de gjør det på.
Vi vil at nettsider skal bry seg om personvernet vårt. Men vi er tydeligvis lei av måten de gjør det på. Vis mer

#1: Cookie-advarsler 🍪

- Varsler om cookies og andre ting som legger seg over innholdet er det mest irriterende, slår Anders Birkenes fast.

Han får støtte fra mange: Advarsler om cookies er det norske utviklere irriterer seg desidert mest over på norske nettsider i 2021.

- Cookie og GDPR-pop-ups som er så svære og kompliserte at jeg bare ikke orker å lese hva jeg "aksepterer", sukker Torleif Berger.

- Når du entrer en nettside og du må først klikke vekk varsel om cookies, så kommer det en modal som sperrer innholdet for å be om nyhetsbrev. Så, etter den, dukker det opp en dustete chat som er animert og med lyd. Da skal det være meget viktig det jeg er ute etter for at jeg ikke har gått vekk fra siden før jeg har lukket chatten, forteller Vidar Aune Westrum.

- Det eneste jeg hater mer enn cookievarsel, er sporingen som gjør at varslet kreves. Kan vi ikke snart slutte å invadere privatlivet til enhver besøkende på enhver nettside? Skriver jeg ironisk nok på Facebook, skriver Thomas Fredriksen på Facebook.

Når vi vil se videoer, vil vi se videoer. Men når vi ikke vil se videoer, vil vi ikke se videoer.
Når vi vil se videoer, vil vi se videoer. Men når vi ikke vil se videoer, vil vi ikke se videoer. Vis mer

#2: Videoer 📺

- Autoavspilling av videoer på nyhetsartikler, i alle fall om det er med lyd, melder Lars Rødal som det han irriterer seg mest over på norske nettsider.

Men videoene trenger ikke å spilles av automatisk for at norske utviklere skal irritere seg: Veldig mange nevner videoer som noe de helst slipper å forholde seg til - når de ikke spesifikt har bedt om det.

- Videoer av ting som vel så godt kunne vært beskrevet. Det er OK med video som et valgfritt supplement, men går jeg inn på for eksempel db.no så er det primært for å lese saker, og når jeg da lar meg clickbaite og ikke biter meg merke i at det var en video, så blir jeg irritert. Tekst er faktisk veldig bra. Tilgjengelig er det ofte også, harru sett, skriver Michael Odden.

- Videoannonser som har bedre hosting enn selve hovedvideoen. Jeg har sett gjennom disse to annonsene, og så henger selve hovedvideoen seg opp (ja, jeg ser på deg, TV2), melder Magnus Altmann Moholdt.

- Annonser med animasjon i nettaviser som stjeler all oppmerksomhet når jeg leser (hei, DN!), nevner Tia Helene Firing.

Når nettsider ikke skroller som vi tror, blir mange irriterert. Selv om det ofte ser pent ut.
Når nettsider ikke skroller som vi tror, blir mange irriterert. Selv om det ofte ser pent ut. Vis mer

#3: Rar skrolling og parallaks🐭

- Nettsider som overkjører normal scrolling, forteller Mikael Finstad at er den tingen han irriterer seg mest over på nettet i 2021.

Og mange nevner akkurat det samme; Ernst Utvik og Magnus Altmann Moholdt kaller det "scroll hijacking" - altså når nettsida kaprer en vanlig rulling med musehjulet eller sveip på mobilen, men gjør noe annet enn du forventer.

- Skal du gjøre noe, så gjør det i det minste basert på at scrolling er en kontinuerlig sak. Ikke ta kontrollen fra meg. Du klarer ikke gjøre det godt nok uansett, mener Michael Odden.

Han ser det ofte i forbindelse med såkalte parallakse effekter - når for eksempel tekst over et bilde i fullskjerm beveger seg raskere enn bildet bak, blant annet på lange artikler i nettaviser. Denne effekten i seg selv er det også mange som har fått mer enn nok av.

- Kult i starten, nå føles det bare som en greie som gjør at jeg blir et par sekunder lenger på siden, fordi jeg må scrolle. Støtt og stadig at jeg ikke gidder å lese mer på grunn av den effekten, uansett hvor lite den er brukt. For ikke å snakke om at det sikkert kun er testet i Chrome, så i andre nettlesere kan jeg oppleve at det roter med scrolling på siden, for eksempel at siden spretter en side opp når jeg egentlig bare prøver å scrolle to linjer opp. Bare kutt ut, pliz, ber Thomas Stenberg Oddsund.

Toms Hosting har ikke gjort Toms Kodeskole så mega-mobilvennlig. Sånt irriterer.
Toms Hosting har ikke gjort Toms Kodeskole så mega-mobilvennlig. Sånt irriterer. Vis mer

#4: Dårlige mobilsider 🤳

- En klassiker jeg trodde vi var ferdig med: Nettsider som brekker innholdet på helt snåle måter, og der alt bare blir ennå større hvis du snur mobilen. Var mye banning da jeg skulle lage den oppskriften her, skriver Tia Helene Firing, og viser en skjermdump av en oppskrift på mobilen med linjeskifter i hytt og gevær.

Det viser seg at Firing har rett: Vi er ikke ferdige med problemer med nettsider på mobil. Mange medlemmer i kode24-klubben trekker fram diverse mobilproblemer som noe av det mest irriterende på webben i 2021.

- At skjermen zoomer inn litt når man fokuserer på et input-felt på iPhone, fordi tekststørrelsen er mindre enn 16 piksler, skriver Kristofer Giltvedt Selbekk.

- Nettsider som viser en handicappet versjon på mobil, melder Mikael Finstad.

- Når de prøver å mase deg inn i mobil-app istedenfor websiden. Facebook har vært en av de verste, og mange har begynt å kopiere Reddit sin fæle dialog. Særdeles sjeldent appen de vil ha deg inn i gir noe som helst merverdi, mener Atle Magnussen.

Hva - er ikke "1234" et godt nok passord heller, nå.
Hva - er ikke "1234" et godt nok passord heller, nå. Vis mer

#5: Registreringer 👩

- Velkommen til En Eller Annen Nettside Du Bare Vil Trenge Én Gang Inc., skriver David Oftedal.

- Vennligst registrer deg med navn, epost-adresse, alle dine postadresser siden fødselen, blodtype, annonsepreferanser, kredittkort, CV, kontaktliste, mobilnummer, Bluetooth-ID, nyhetsbrevpreferanser, personlighetstest...

At tjenester ber deg om mer personlig data enn de burde trenge, er én av mange ting norske utviklere irriterer seg over når det kommer til nettsider og registrering. Krav til passord, for eksempel:

- Jeg har ikke doktorgrad i kryptologi, men jeg er rimelig sikker på en lengre setning er både tryggere og mye lettere å huske enn et relativt kort passord som må bestå av spesialtegn, tall, og stor bokstav. Utrolig lite brukervennlig og meningsløst, altså, synes Arne O. Ose.

Og du har kanskje opplevd å ikke egentlig mene å registrere deg?

- Generelt UX dark patterns, som prøver å få deg til å gjøre noe annet enn det du egentlig tenkte, eller prøver å få deg til å (mis)forstå noe annet enn det som egentlig er meningen. «Legitimate interest» anyone? spør Magnus Nyland retorisk.

Hva har dette stock-bildet med denne kode24-artikkelen å gjøre? Ingenting. Prøv å finne bilder til abstrakte begreper innen programmering, sjælv.
Hva har dette stock-bildet med denne kode24-artikkelen å gjøre? Ingenting. Prøv å finne bilder til abstrakte begreper innen programmering, sjælv. Vis mer

Alt det andre 😾

- "History hijacking". Hvis jeg går til en side fra et Google-søk, og så sveiper tilbake, så skal jeg tilbake til Google-søket, ikke startsiden til nettsiden jeg er på! skriver Thomas Stenberg Oddsund.

- Bruk av urelaterte stock-bilder på nettsider og artikler. Det hele startet med tanken på hvor mye ressurser som sløses på å levere disse meningsløse bildene, sukker Lasse Mejlvang Tvedt.

- Clickbait-overskrifter, spesielt de i spørsmålsform hvor svaret alltid er "nei" eller "det kan vi ikke vite enda", melder Torleif Berger.

- Nettsider som viser match på keywords i søkeresultater på Google, men når man åpner dem, så har de absolutt ingenting med det man søkte å gjøre, skriver Mikael Finstad.

- De fleste nettsider, melder app-fantast Håkon Bogen.

- Clubhouse, skriver Torstein Opperud kort og tørt.