Hvordan begynte du med koding? 👶
Jeg oppdaget datamaskiner rundt 1983, og begynte nesten umiddelbart å pusle med å håndskrive BASIC på papir.
Jeg fikk aldri de mest populære datamaskinene (C64, Amiga), i stedet endte jeg opp med rare maskiner som Sharp MZ700, MZ800, Amstrad CPC6128 og til slutt noe mer mainstream Atari 1040ST og til slutt TT030. Med liten tilgang til spill og slikt til for eksempel Sharp-maskinene, forsøkte jeg i stedet å kopiere spill kompiser med C64 hadde, med varierende suksess.
En blanding av BASIC og Z80-assembler fungerte greit, om ikke særlig optimalt. Fra der av var vel karrieren ganske opplagt, selv om den eldre generasjonen sterkt betvilte at det kunne være et fremtidsrettet valg.
Hva er det første du husker å ha utviklet?
Masse demo-greier som mange andre på den tiden, men det jeg i hvert fall husker best er ProTracker ST, en Atari-port av musikkprogrammet på Amiga som i hvert fall noen av oss vil huske godt. Det fikk ikke så veldig mye oppmerksomhet i Norge, som jo var dominert av Amiga, men ble godt mottatt i utlandet.
Hva jobber du med, helt konkret, akkurat nå?
Jobber med backend-kode (i Go) for Folio, og forsøker å forstå hvordan blant annet kjernebank-, regnskaps- og kortsystemer henger sammer, med andre ord "Karl Anders gjør ting han ikke har så mye greie på". Det er en ganske merkbar overgang fra arbeid med åpne standarder i Opera Software.
«Skulle gjerne tittet på WebAssembly. Men det rekker jeg helt sikkert ikke.» Karl Anders Øygard
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕
Vi er et lite team i dag, så arbeidsflyten er temmelig fleksibel og styrt av hva det er som foregår akkurat den dagen. Det er greit å slippe så mye prosess.
Hva synes du er de mest spennende språkene, rammeverkene eller teknologiene akkurat nå?
Go/Rust er interessant, om enn fremdeles noe forvirrende med min bakgrunn i objektorientering og C++. Rammeverk er jeg ikke så veldig mye inne i. Cloud og tilhørende systemer er jo ikke akkurat veldig nytt, men jeg har ingen erfaring med det, så det holder jeg på å sette meg inn i. Skulle gjerne tittet på WebAssembly, men det rekker jeg helt sikkert ikke.
Hva er du mest stolt av å ha laget? 😻
Det har blitt flere morsomme ting over årene.
Jeg var med på å bygge de tidlige stadiene av WinAMP som var superhot i flere år, jeg var med på å gjøre referanseimplementasjonen av MPEG4 og har vært med på diverse kunstprosjekter. Blant annet hadde vi en utstilling på Kunsternes Hus, en hydraulisk bukk som man kunne ri på, med 3D-projisering av Besseggen – med andre ord kunne man selv være Peer Gynt.
Opera Software har opptatt størsteparten av mitt profesjonelle liv, og jeg var med på å lage store deler av kjerneteknologien i Operas nettleser og ledet blant annet CSS-gruppen der, og jobbet etter hvert også i opensource-prosjektet Chromium. Jeg er svært stolt over at vi kunne konkurrere med Internet Explorer, Firefox og Chrome.
Hva er det kjedeligste med å være utvikler?
Å lage ting som ingen skal bruke?
Hva er det gøyeste med å være utvikler?
Å bygge ting som folk liker å bruke. Å få jobbe med andre som er flinkere enn meg eller har andre synspunkter enn det jeg gjør.