– Det å ikke måtte bygge den samme funksjonaliteten to ganger har gitt oss et betydelig løft i produktiviteten.
Det skriver Shopify i et blogginnlegg der de deler sine erfaringer fem år etter at de bestemte seg for å satse alt på React Native.
En viktig årsak til at de valgte å slutte å lage native-apper for Android og iOS var at de ville gjøre det mulig for utviklere å bevege seg mellom ulike plattformer uten å måtte lære mye nytt.
– Utviklere er i stand til å jobbe på tvers av web og mobil, noe som gjør at teamene kan gjøre mer med samme antall mennesker. Det gir nye muligheter for vekst, skriver Mustafa Ali, Director of Engineering i Shopify.
Etter fem år har imidlertid selskapet funnet ut at det likevel har vært avgjørende for dem å beholde utviklere som har spesialkompetanse på native-koding på iOS og Android.
«I stedet for å tenke native ELLER React Native, tenk native OG React Native.»
Native-utviklere er avgjørende
En av grunnene til at Shopify har brukt fem år på prosessen med å gå over til React Native, er at de hadde som krav at mobilappene deres skulle være raske. Og i starten var de ikke det.
Fem år senere har det skjedd veldig mye med React Native. Ifølge Shopify er ytelse ingen grunn til å ikke velge React Native lenger.
Men mobil-utviklere som spesialiserer seg på iOS og Android er essensielt for å bygge virkelig gode mobilapper, mener de.
– Det er ikke mulig å erstatte den erfaringen og forståelsen som kommer av å ha bygget mange mobilprodukter og ha en dyp forståelse for konvensjoner og brukervennlighet, skriver Ali.
Ny arkitektur: Nå har React Native blitt mye raskere
Han nevner blant annet det at en utvikler som har kodet native-apper kan gå ned på plattformlaget, skrive "bindings" mellom React Native og den underliggende plattformen, mestre byggeprosesser, app-distribusjon, og så videre.
– De spiller også en vital rolle i å optimalisere app-ytelsen på tvers av en myriade av ulike enheter, og sikre en konsistent brukeropplevelse for alle brukerne.
«Vår erfaring er at det å ha en god miks av native- og web-utviklere er nøkkelen til å bygge fantastiske mobilapper med React Native.»
Lærte opp native-utviklerne
Shopify skriver i blogginnlegget at det med hver nye versjon av Android- og iOS-plattformene er masse nye verktøy, funksjonalitet og API-er, og at det for dem har vært avgjørende å ha utviklere som forstår seg på dette.
– Du kan ikke bygge et godt produkt uten disse ekspertene.
Selskapet har derfor lært opp utviklere som allerede kan native-koding til å komme igang med React Native. De har også latt web-utviklere gi native-utviklerne opplæring i JavaScript, TypeScript og React.
– Vår erfaring er at det å ha en god miks av native- og web-utviklere er nøkkelen til å bygge fantastiske mobilapper med React Native, sier Ali.
Han har skrevet en ganske fyldig oppsummering av hva som er bra og dårlig med React Native i bloggartikkelen.
– Derfor bør du velge Flutter i 2025!
100 % native er ikke målet
Målet til Shopify var at alle appene deres skulle være laget i React Native, og det målet har de klart.
Det betyr likevel ikke at all koden i appene er 100 % React Native. Skal du for eksempel lage det Shopify kaller "cutting edge"-funksjonalitet som for eksempel 2D/3D-skanning eller kjøre AI-modeller på enheten, kan det være bedre å skrive dette i ren native kode.
– Native er også bedre for bakgrunnsjobber som skal kjøre over lengre tid. For eksempel laster vår Point of Sales-app ned og synkroniserer store mengder data i bakgrunnen så den kan prosessere transaksjoner selv om den er offline.
Det å få til dette er ganske enkelt ifølge Shopify, ettersom React Native har ganske god interoperabilitet med native-verdenen "ut av boksen".
– I stedet for å tenke native eller React Native, tenk native og React Native.