Doom-utvikler skal hjelpe Tesla

Elon Musk skal ha prøvd å ansette han i lengre tid.

Elon Musk får hjelp av Doom-utvikler John Carmack for å fikse ytelse på Tesla Model S. 📸: Scanpix
Elon Musk får hjelp av Doom-utvikler John Carmack for å fikse ytelse på Tesla Model S. 📸: Scanpix Vis mer

Doom-utvikler John Carmack skal hjelpe til å forbedre ytelsen til software i gamle Tesla Model S-modeller, det melder electrek.co.

Tesla sjef Elon Musk skal være personlig fan av Carmack og prøvd å ansette han i flere år. Og selv om det ikke ser ut til at Tesla har klart å ansette han på fulltid, virker det som Carmack har bekreftet at han jobber med dem.

Carmack kjører visstnok nemlig en Tesla Model S, og har bekreftet på Twitter at han arbeider med Tesla-ingeniører for å forbedre ytelsen på skjerm-grensesnittet i bilen.

Forlot Facebook

Carmack, som tjeneste seg søkkrik på Doom-spillserien han var med å skape, har gjennom årene hatt flere interesseområder som har overlappet med Musk. Blant annet startet han et eget selskap for rakettforskning, Armadillo Aerospace, tidlig på 2000-tallet.

I nyere tid har han arbeidet for Facebook, hvor han var CTO for deres underselskap Oculus, som driver med VR-headset. Nylig trakk han seg fra rollen i Oculus for å kunne arbeide bredere med VR-feltet.

Nå er han altså engasjert med å forbedre ytelsen i Tesla sine biler. Noe som kanskje ikke er oppsiktsvekkende hvis man kjenner til Carmacks historie.

Karriere i ytelses-forbedring

Spillene Doom, Quake og Wolfenstein 3D som Carmack stod bak på 90-tallet var ikke bare kjente spill, de var også banebrytende rent grafisk.

Carmack var kjent som utvikleren som tynet hardwaren til maksimum, blant annet gjennom Wolf3D-motoren til spillet Wolfenstein 3D i 1992, som kunne vise glatt tredimensjonal scrolling med tekstur på veggene på en gjennomsnittlig Intel 386-prosessor-basert PC.

Han presset grensen videre i spillmotoren til spillet Doom, ved å gå bort fra raycasting, og benytte binær rompartisjonering. Doom motoren ble senere lisensiert som åpen kildekode, og i dag finnes det til og med egne Reddit-forum dedikert til å skrive om all maskinvare man kan få motoren til å virke med.

Tesla har riktignok ikke fått offisiell støtte for Doom ennå, men det kan være på vei?