– Det virker som at teknologibransjen, i hvert fall webutvikling, er på vei et sted hvor utviklere har færre og færre insentiver for å lage langvarige og solide produkter.
Hjertesukket kommer fra Alejandro V. Rojas, teamleder og fagansvarlig ved avdeling for design og teknologi på Fagskolen Kristiania.
Bakgrunnen for uttalelsen er utviklingen innenfor AI-verktøy for å genere UI-komponenter og ferdige nettsider, som Vercels nylanserte V0.dev-tjeneste.
Hvordan vil vi fremtidens utviklerjobb skal se ut?
Rojas er optimistisk med tanke på fremtiden til utviklerne, og mener denne typen AI-verktøy neppe vil overta jobbene til verken utviklere eller designere. De vil heller kunne være verktøy man kan bruke for eksempel for å lage raske skisser til et prosjekt, mener han.
Men han synes likevel teknologibransjen bør tenke gjennom hvordan man ønsker at fremtidens jobber skal se ut.
Han mener jaget etter å få laget ting fort og billig er paradoksalt i dag når bærekraft har blitt et så stort tema, og trekker paralleller til "fast fashion" der forretningsmodellen er basert på masseproduksjon av klær som følger de nyeste trendene og selges til lavest mulig pris.
– Vi kan se at V0 bidrar til en fremtid hvor nettsider som ser ut som andre nettsider blir masseprodusert på en måte hvor kunder betaler lite og ser resultatene fort.
– Resultatet vil aldri være 100 prosent, men det er bedre enn ingenting, sier Rojas.
Bruk-og-kast-kode
På samme måte som det er enklere å kjøpe nye klær enn å fikse de man allerede har, mener Rojas at utviklingen som skjer innenfor webutvikling kan gjøre at mange vil tenke at det er enklere å kvitte seg med en kodebase og generere en ny for hver gang noe må endres.
– Ny endring, ny prompt, rinse and repeat. Ingen kommer til å miste jobben sin men det er verdt å tenke på hvordan vi vil den jobben skal se ut!
Rojas mener det er bedre å bruke tiden på å lage noe selv, og vite at det er gjort riktig.
– Mange har ikke råd
Elise Kristiansen er senior frontendutvikler i Aplia, og er enig med Rojas i at det kan bli mye "bruk og kast" av nettsider.
– Eller enda verre: Få noe nytt og la de gamle ligge, noe som dermed tar opp masse datalagringsplass, som igjen går utover klima, sier Kristiansen.
Hun tror imidlertid ikke at utviklere har færre insentiver til å lage solide og langvarige løsninger, slik Rojas frykter.
– Det er heller det at de som fra før av lagde mer hurtiggenererte nettsider, nå kan lage enda hurtigere løsninger for de som er i målgruppa for dette.
Kristiansen sier det alltid har vært konkurranse om å lage enkle og billige løsninger, noe som har vært nok for mange kunder.
– Vi må innse at man ikke kan tre en dyr, robust løsning over hodet på alle kunder, det har de rett og slett ikke råd til, sier Kristiansen.
«Frontendutvikling handler også om mye mer enn bare å skrive selve kodelinjene.»
Fortsatt behov for skreddersydde nettsider
Kristiansen sier at det alltid vil finnes leverandører som kan tilby raske, enkle og billige løsninger, og at denne delen av markedet vil forttsette å vokse. De som tilbyr slike nettsider vil være alt fra erfarne utviklere til studenter, ungdommer og hobbyutviklere som vil tjene noen ekstra kroner.
– For mange er dette et alternativ til ingenting. Vi har jo allerede konkurrert med tjenester som Squarespace og Wix i flere år, likevel kommer mange kunder tilbake etter å ha testet alternativer en stund.
Den erfarne frontendutvikleren tror det fortsatt vil være mange kunder som har behov for skreddersydde nettsider.
– Webutvikling har blitt forenklet i mange år, og jeg tror man heller må se på ny teknologi som et godt redskap som potensielt kan gjøre arbeidsdagen enklere.
– Frontendutvikling handler også om mye mer enn bare å skrive selve kodelinjene, så nei; jeg tror heller ikke vi blir overflødige med det første, avslutter Kristiansen.