Sånn lærer du bort programmering til hvem som helst, med 'Den svarte boksen'

Leken som kan lære selv barn det viktigste med programmering - helt uten PC og utstyr.

Siv Midtun Hollup viser deg hvordan du leker Den Svarte Boksen for å lære andre hva programmering handler om. 📸: Kantega
Siv Midtun Hollup viser deg hvordan du leker Den Svarte Boksen for å lære andre hva programmering handler om. 📸: Kantega Vis mer

Barn lærer seg nå å programmere allerede på barneskolen.

Går det an å lære programmeringskonsepter uten å sitte foran en datamaskin?

Selvsagt!

Her er en aktivitet som kan alle kan prøve, om du sitter i et klasserom, skal bli kjent i et nytt team eller er på biltur med familie eller venner.

«Fantasien er den eneste begrensningen, og det går an å lage uendelige variasjoner av denne leken, både med og uten utstyr.»

Reglene

Den svarte boksen er en lek for to eller flere og krever ikke verken forberedelse eller utstyr.

Det er to roller i leken, den svarte boksen (SB) og detektiven (D). En person kan ha hver rolle, eller flere kan samarbeide.

Spillet starter med at den svarte boksen (SB) forteller detektiven (D) hva slags informasjon boksen tar imot. Spillet avsluttes når detektiven har klart å finne ut hvordan den svarte boksen virker.

Den svarte boksen må svare sant på alle spørsmål (input), og må behandle input på samme måte hver gang. Detektiven skal kun stille spørsmål.

Her er et enkelt eksempel på hvordan leken kan virke:

  • SB: Jeg tar imot tall.
  • D: 2
  • SB: 4
  • D: 4
  • SB: 16
  • D: 5
  • SB: 25
  • D: Den svarte boksen ganger tallet med seg selv.
  • SB: Du har gjettet riktig!

Fantasien er den eneste begrensningen, og det går an å lage uendelige variasjoner av denne leken, både med og uten utstyr. Denne leken fungerer også godt som selskapslek eller til teambuilding. Gjør det vanskeligere for detektiven ved å avtale et begrenset antall forsøk. Senk vanskelighetsgraden ved å tilby hint (et eller flere).

Hva lærer du?

  • Lage et sett med instruksjoner, altså en liten funksjon (eller et lite program). Instruksjonene kan være en eller flere linjer, her er det lett å tilpasse til ulik vanskelighetsgrad. Jo mer kompliserte regler du lager, jo mer utfordrende er det å være den svarte boksen.
  • Utforske et problem der du i utgangspunktet vet lite. Hva godtar den svarte boksen, altså hva er gyldig input? Gitt eksempelet over, kan alle tall brukes eller bare noen? Hva hvis input er bokstaver? Hvilke bokstaver? Er det lov å gi inn setninger? Detektiven må være kreativ og samtidig analytisk for å finne ut hva oppførselen egentlig er.
  • Analysere data og finne mønster. Detektiven har prøvd ut mange ulike typer input, men må klare å finne ut hva som er mønsteret, og trekke konklusjoner om hva den svarte boksen gjør.
«Klarer detektiven å gjette hvilket programmeringsspråk den svarte boksen er skrevet i?»

Variasjoner

Hvordan kan du hjelpe litt yngre barn eller noen som ikke er supermotivert? Du kan for eksempel gi deltageren som spiller den svarte boksen noen valg (for eksempel fra listen nedenfor) som det går an å velge fra.

Har du lyst til å bruke dette i undervisning? La barna lage kort som beskriver type input, eller la dem tegne svarene og levere tilbake på papir (kanskje det ikke er lov å snakke i det hele tatt?). Begynn med noen enkle oppgaver, og gjenta aktiviteten men større vanskelighetsgrad.

Ønsker du å lære noen om feilhåndtering i en programmeringssituasjon? Spill Den Svarte Boksen uten å informere om hvilken type input som gis, og si “Forstår ikke input” hvis ikke input er gyldig. Her går det også an å emulere ulike programmeringsspråk som behandler feil på ulike måter, der noen bare feiler, mens andre gjør så godt de kan.

For teambuilding blant utviklere: Klarer detektiven å gjette hvilket programmeringsspråk den svarte boksen er skrevet i?

Ideer om bokser

Har du lyst til å introdusere dette til noen, men vet ikke helt hvor du skal begynne?

Her er noen ideer til den svarte boksen (noen av disse krever litt utstyr):

  • ta inn et tall, gi tilbake så mange figurer (fyrstikker, mynter, sokker osv)
  • ta inn et tall, gi tilbake tegning med så mange figurer
  • ta inn et tall, gi tilbake et ord med riktig antall bokstaver
  • ta inn et tall: gi tilbake en lyd repetert riktig antall ganger
  • ta inn en farge: gi tilbake antall bokstaver i ordet
  • ta inn en farge: gi tilbake leker i riktig farge
  • ta inn en farge: gi tilbake en leke i en annen farge
  • ta inn en farge: gi tilbake ark med ordet (kanskje også i riktig farge)
  • ta inn et ord: gi tilbake antall bokstaver i ordet
  • ta inn et ord: gi tilbake ordet med noen ekstra bokstaver på slutten
  • ta inn et ord: gi tilbake et ord som betyr det motsatte
  • ta inn et tall: legg til 5 på tallet (eller annet tall)
  • ta inn to tall: legg dem sammen
  • ta inn to tall: trekk 1 fra 2 eller omvendt
  • ta inn hva som helst: gi en sang tilbake
  • ta inn hva som helst: gi noe spesifikt tilbake
  • ta inn hva som helst: gi det samme tilbake
  • ta inn et tall, hopp like mange ganger (vær obs på at denne kan balle på seg ;)

Del dine beste svarte bokser og detektivstrategier! Jeg vil gjerne høre hva du synes. Er du lærer og har lyst til å bruke dette i undervisning? Kjør på! Har du spørsmål, nøl ikke med å ta kontakt. 😊 Lykke til!