AI-oppstart vil ikke ut med modellene de bruker: – Det er vår secret sauce

De ble nettopp ferdig på studiet, men allerede møter du Altek AIs chatbotter på både Øyafestivalen og The Thief.

Jon-Fredrik Hopland på Øyafestivalen, med chatbotten som sørga for at alle deltakerne fant ut alt fra når artister spilte til hvor de kunne spise vegansk burger. 📸: Privat
Jon-Fredrik Hopland på Øyafestivalen, med chatbotten som sørga for at alle deltakerne fant ut alt fra når artister spilte til hvor de kunne spise vegansk burger. 📸: Privat Vis mer

– Timingen er så bra. Vi føler det er så utrolig mange muligheter her, og vi hadde angra om vi ikke hadde prøvd.

Det sier 32 år gamle Jon-Fredrik Hopland til kode24, når vi møter han på video sammen med 29-åringen Kristoffer S. Pedersen.

De to ble nettopp ferdig med en nettbasert bachelor i datateknikk på UiT Norges arktiske universitet, og har nå starta selskap sammen: Altek AI.

– Ja, enig. Jeg har alltid villet drive for meg selv, nikker Pedersen, som gjorde nettopp det i mange år, før studiene, mens Hopland var profesjonell trommeslager.

Selskapet deres, Altek AI, driver med nettopp det: AI, i første omgang chatbotter.

Men om du synes dette høres banalt ut, og som alle andre startups i 2024, tar du kanskje feil.

Jon-Fredrik Hopland og Kristoffer S. Pedersen studerte sammen på universitetet i Tromsø, først og fremst via nett. Også det nye selskapet driver de sammen fra hver sin kant i landet, i alle fall inntil videre. 📸: Privat
Jon-Fredrik Hopland og Kristoffer S. Pedersen studerte sammen på universitetet i Tromsø, først og fremst via nett. Også det nye selskapet driver de sammen fra hver sin kant i landet, i alle fall inntil videre. 📸: Privat Vis mer

Øyafestivalen og Farris Bad

Det var i fjor sommer at Hopland virkelig satt seg ned for å sjekke om AI-hypen faktisk hadde noe for seg. Han ble overbevist, og sammen med Pedersen vokste gründerdrømmen.

– Vi kom fram til at spesielt musikkfestivaler og hoteller blir spurt om masse informasjon, konstant, forteller Hopland.

Dermed lagde de rundt årskiftet en chatbot for festivaler, som deltakerne på Øyafestivalen i Oslo har snakka med denne sommeren.

Og når det gjelder hoteller, fikk de testa ut dette gjennom et bachelorprosjekt hos Farris Bad i Larvik.

– De bruker fortsatt tre av produktene våre, daglig, forteller Pedersen.

Kundene til Altek AI, som her fra Øyafestivalen, kan selv konfigurere chatbotten og sørge for at den får dataen den trenger for å svare så nøyaktig som mulig.
Kundene til Altek AI, som her fra Øyafestivalen, kan selv konfigurere chatbotten og sørge for at den får dataen den trenger for å svare så nøyaktig som mulig. Vis mer

Assistenter for de ansatte

Hos Farris Bad fikk duoen testa ut mye av det de håper å få til gjennom Altek AI-startupen sin.

– Vi tenkte at "OK, vi kjører pilotprosjekt med Farris Bad, gjennom bachelorprosjektet, og om det fungerer så bra som vi håper og tror, så kjører vi i gang med et selskap", sier Pedersen.

De lagde blant annet:

  • Et system som går gjennom tilbakemeldinger fra gjester, for å analysere og oppsummere dem, samt foreslå svar fra hotellet.
  • En assistent for de ansatte, hvor for eksempel vaskepersonalet kunne skrive at én Cola var tatt fra minibaren på rom 404, i stedet for å fylle ut papirer som ble gitt videre og måtte innom flere ansatte og fire-fem systemer.
  • En chatbot på nettsidene deres, for å svare på spørsmål.

– Vi så etterhvert at "Shit, dette har stort potensiale", fortsetter Pedersen.

Chatbotten til The Thief kommer fra Altek AI, og svarer høflig og saklig på kode24s kritiske spørsmål om prisene deres.
Chatbotten til The Thief kommer fra Altek AI, og svarer høflig og saklig på kode24s kritiske spørsmål om prisene deres. Vis mer

Kobler seg på andre systemer

Farris Bad og Øyafestivalen er altså allerede kunder av Altek AI. Det samme er nå luksushotellet The Thief i Oslo, som også har en chatbot fra dem på nettsidene sine.

Og selv om Altek AIs produkt akkurat nå først og fremst er en chatbot som svarer på spørsmål, er dette altså bare toppen av isfjellet av hva de mener AI kan hjelpe bransjen med.

Hopland og Pedersen ser spesielt mye potensiale i å la AI-en få tilgang til flere systemer, slik de fikk testa på Farris Bad, for å lage AI-assistenter – ikke bare rene chatbotter.

For eksempel så en gjest ikke bare får info om hotellrestauranten, men får bestilt bord der. Eller så ansatte slipper kjedelige arbeidsoppgaver på tvers av en haug ulike systemer. Og gjerne gjennom tale, heller enn tekst.

Slike API-tilganger, til andres systemer, er nettopp det Altek AI jobber mye med nå. Samtidig med jakta etter flere kunder.

– Vi håper på å få endel omsetning utover høsten, det er veldig mye spennede som skjer for vår del nå, smiler Pedersen.

Secret sauce

Det er slitt vits nå, men den melder seg også her: At alle nye startups i 2024 egentlig bare er en frontend for diverse språkmodeller.

– Så, hvilke AI-leverandører er det egentlig dere bruker, her?

– Det er litt vår secret sauce. Vi har hatt møter med noen som endte med å bare stjele ideene våre, så der er vi litt forsiktige, smiler Pedersen.

– Det er kombinasjonen vår som gjør at alt blir så bra. Vi bruker ikke bare én språkmodell, både for å være sikre på at alt alltid fungerer, og fordi noen modeller er bedre på enkelte ting enn andre, følger Hopland opp.

Kristoffer S. Pedersen og Jon-Fredrik Hopland mener å ha en "secret sauce" når det kommer til hvordan de bruker andres språkmodeller.
Kristoffer S. Pedersen og Jon-Fredrik Hopland mener å ha en "secret sauce" når det kommer til hvordan de bruker andres språkmodeller. Vis mer

– Men uansett: Er dere bare en frontend for andres språkmodeller?

– Man kan jo bare lage en frontend som bare kaller på OpenAI-API-ene, men det vi har brukt ett år på er vår secret sauce; en backend som skal håndtere mye mer enn å bare kalle et API. Det er veldig mange databaser og systemer som kobler seg til, og vi har satt det sammen til å håndtere kompliserte oppgaver og svare på den måten den gjør. Hadde vi bare gjort et kall til OpenAI eller Anthropic, hadde svarene blitt veldig dårlige, svarer Pedersen.

– Å få svarene så nært opp mot 100 prosent riktige som mulig, så riktige at hoteller og festivaler vil ta det i bruk, det er der all jobben ligger. De siste 20-30 prosentene, mener Hopland.

– Og det skjer ikke bare gjennom litt prompt engineering?

– Det er en del av det, men nei: Det må litt triksing og miksing til.