Unity, som lager en av de mest populære spillmotorene og starta opp i Danmark, har planer om å redusere arbeidsstyrken med 25 prosent – eller svimlende 1.800 stillinger. Det skriver Reuters.
I et brev til det amerikanske finanstilsynet (SEC) og i en intern melding til de ansatte skriver Unity at nedbemanningen gjøres for å restrukturere selskapet, fokusere på kjernevirksomheten og posisjonere selskapet for langsiktig og lønnsom vekst.
Dette er selskapets største nedbemanning noensinne, og kommer bare få uker etter en annen runde med nedbemanninger.
Måtte be utviklere om unnskyldning
Unity har vært i hardt vær i det siste, etter at de i fjor høst varslet store endringer i hvordan de priser produktet.
Planen var å endre prismodellen slik at utviklere fra og med 1. januar 2024 måtte betale en avgift per installasjon etter at spillet når et visst antall nedlastinger og en viss omsetning.
Trues på livet etter nye priser
Mange mente da at det ikke var mulig å stole på Unity, og flere spillutviklere og -selskaper sa de kom til å bytte til alternative spillmotorer i sine neste spill.
Til slutt måtte Unity be om unnskyldning, og gjøre en rekke endringer i den planlagte prismodellen.
Utviklere raste mot prisen – nå snur de
For sent?
Den nye prismodellen gjelder ikke eksisterende Unity-spill, og har altså ikke tilbakevirkende kraft slik Unity først krevde.
Alt rabalderet gjorde likevel at mange utviklere mistet troen på Unity og begynte å se etter andre spillmotorer, som konkurrentene Unreal Engine eller Godot.
I november meldte Unity at de kuttet 265 jobber som en del av det de kalte en "company reset". Selskapet stengte også kontorer og ville ikke lenger kreve at ansatte jobbet fra kontoret.
Kort tid etter sa Unity-sjef John Riccitiello opp jobben, og etter det har tidligere Red Hat-sjef James Whitehurst vært fungerende CEO.