For noen dager siden begynte Firefox-brukere å melde om et litt merkelig problem: Hvis du bruker Firefox vil YouTube i noen tilfeller vente i fem sekunder før videoavspilling starter.
Endrer du User-Agent for å få Firefox til å late som den er Chrome, skal forsinkelsen forsvinne, ifølge noen brukere.
Konspirasjonsteoriene tok helt av da noen fant følgende kodesnutt i YouTube-koden:
setTimeout(function() {
c();
a.resolve(1)
}, 5E3);
5E3 er det samme som 5000 – det vil si 5000 millisekunder eller 5 sekunder. JavaScript-snutten gjør altså ikke noe annet enn å vente 5 sekunder.
Flere mente dette var et bevis på at Google bevisst prøver å sabotere andre nettlesere enn deres egen Chrome-nettleser.
Google: – Ment for adblockere
Nå har Google uventet gått ut og bekreftet at femsekunders-forsinkelsen er lagt til med vilje.
– De siste ukene kan brukere med adblockere ha opplevd suboptimal visning, som inkluderer forsinkelser i lasting, uavhengig av hvilken nettleser de bruker, skriver YouTube-kommunikasjonssjef Christopher Lawton i en e-post til The Verge.
Hensikten med forsinkelsen er altså å ramme de som bruker programvare for å blokkere annonser – men så har åpenbart metoden for å detektere adblockerne ikke fungert helt som tenkt.
Ifølge The Register skal både Firefox- og Microsoft Edge-brukere ha opplevd forsinkelsene uten å ha brukt adblockere.
«De siste ukene kan brukere med adblockere ha opplevd suboptimal visning.»
Chrome blokkerer cookies: «Kan være fordel for Google»
Rammer ikke bare Firefox
Ifølge The Verge skal også brukere av Chrome ha sett forsinkelsene, så problemet skal ikke være relatert til Firefox spesielt – selv om de første rapportene tydet på det.
Brukere på Reddit og Hacker News som har undersøkt koden som skaper forsinkelsene sier også at de ikke har funnet noe tegn på at YouTube sjekker hvilken nettleser som er i bruk.
Mozillas senior merkevaresjef Damiano DeMonte sier til The Verge at det ikke finnes noe bevis for at dette er noe som bare rammer Firefox.
Det ser også ut til at forsinkelsen berører bare noen brukere av og til, mens andre ikke klarer å gjenskape den.
Google og YouTube har for øvrig jobbet mye i det siste for å prøve å stoppe adblockere, naturlig nok – siden de lever av å vise annonser:
I juni sluttet de å vise videoer for brukere med adblockere, og Google annonserte også forrige uke flere detaljer rundt planene om å gå over til Manifest V3 – en ny spesifikasjon for hvordan nettleserutvidelser fungerer. Forbedret støtte for innholdsfiltrering var en av nyhetene fra Google, og dette er noe som spesielt vil ramme adblockere som blant annet uBlock Origin.