Septembertallene for Android-distribusjon er klare, og de er som vanlig deprimerende. I hvert fall hvis Googles mål er at flest telefoner skal kjøre nyeste versjon av deres operativsystem.
Derfor lagde SOL ny app i React Native
Android Pie, den niende versjonen av Android, ble sluppet offisielt 6. august i år. Likevel er det bare 0.1 prosent av Android-telefoner som kjører denne versjonen, en måned etter utgivelsen.
På kode24 utgjør andelen lesere med nyeste versjon kun 5 prosent. Versjon 8 og 7 dominerer blant våre lesere, og utgjør tilsammen over 70 prosent av Android-leserne våre.
På verdensbasis er tallene litt mer forskjøvet mot eldre versjoner. Versjon 6, også kalt Marshmallow, er den mest brukte versjonen, med 20% av markedet.
Det oppsiktsvekkende er likevel at over 30 prosent av Android-telefoner kjører enda eldre versjoner enn 6.0.
Versjon | Navn | Distribusjon |
2.3.3 - 2.3.7 | Gingerbread | 0.30% |
4.0.3 - 4.0.4 | Ice Cream Sandwich | 0.30% |
4.1.x | Jelly Bean | 1.10% |
4.2.x | 1.60% | |
4.3 | 0.50% | |
4.4 | KitKat | 7.80% |
5 | Lollipop | 3.60% |
5.1 | 14.70% | |
6 | Marshmallow | 21.60% |
7 | Nougat | 19.00% |
7.1 | 10.30% | |
8 | Oreo | 13.40% |
8.1 | 5.80% |
Men har egentlig denne ekstreme operativsystem-fragmenteringen noe å si for utviklere, som skal utvikle eller vedlikeholde en Android-app?
Enklere med AndroidX
- Stort sett ikke, mener Android-utvikler Simen Burud, i appselskapet WAYS.
Det høres kanskje overveldende ut å skulle støtte mange gamle versjoner av et operativsystem – spesielt Android, som er mer fragmentert enn man er vant til.
Men der man før brukte mye tid på å få apper til å fungere på gamle Android-telefoner, har Google kommet til unnsetning med en løsning som gjør det mye enklere å støtte gamle versjoner.
AndroidX, også kjent som Support Library, er et open-source-prosjekt fra Android som har som mål å fikse bakoverkompatibilitet.
- AndroidX gjør at det meste funker på gamle Android-versjoner, uten at man må gjøre noe spesielt, forklarer Simen.
Problemer med Material Design
Men ikke alt plukkes opp av AndroidX, påpeker Simen.
Android 4.4 og eldre utgaver støtter for eksempel ikke Material Design. Et designspråk og rammeverk lansert av Google i 2014.
- Da blir det av og til noen GUI-komponenter som ikke vises riktig uten litt ekstra jobb, forteller Simen.
Et annet eksempel Simen nevner er API-et AlarmManager. Det brukes til å skedulere arbeidsopgaver for appen din, for eksempel hvis appen din skal laste ned noe på et gitt tidspunkt hver dag.
Problemet med AlarmManager er at det har endret seg mye opp gjennom årene, forklarer Simen.
- Men ofte trenger man ikke å forholde seg til AlarmManager direkte lengre, JobScheduler, AndroidJob og WorkManager dekker mye av det man tidligere brukte AlarmManager til.
Verdt å støtte gamle versjoner
Simen mener utvilsomt at utviklere bør støtte gamle versjoner av Android.
Spesielt siden det er såpass liten jobb.
Loven krever outline – men ikke alltid
Ikke bare når man ut til flere brukere. Det gjør også at folk som er fornøyd med telefonen sin kan beholde den mye lengre. Selv når produsenten har sluttet å levere oppdateringer.
- Apropos det: Det er verdt å nevne at mange sikkerhetsoppdateringer leveres til gamle mobiler gjennom Google Play Services, som er installert på praktisk talt alle mobiler, skyter Simen inn.
Går fem versjoner ned
Nøyaktig hvilke versjoner av Android bør man støtte? Det har ikke et Simen et konkret svar på.
Google-tallene viser nemlig statistikk for hele verden, men appens målgruppe kan ofte avgrense hvor langt tilbake det er verdt å støtte.
- Om vi for eksempel lager en app for teknologiinteresserte, kan vi anta at de har noenlunde nye mobiler, forteller Simen.
- Jeg har ikke helt oversikt over hvor langt tilbake vi støtter på de ulike prosjektene våre, men ofte går vi tilbake til 4.4 eller 5.0.
Altså hele fem versjoner ned fra den sisteversjonen av Android – og like mange år bakover tid. Android 4.4, også kalt KitKat, ble gitt ut i 2013.