Bilindustrien står overfor en enorm reformasjon i det de beveger seg inn i det grønn skiftet.
Bilmerke Mercedes-Benz er intet unntak. Den tyske bilprodusenten satser på eget operativsystem som de har valgt å kalle for MB. OS.
Og teknologisjef Sajjad Khan hos Mercedes uttalte i en pressemelding at software vil være selve "nervesystemet" i bilen i det lange løp.
Videre legger han til at Mercedes vil belage seg på at mer enn 60 prosent av softwaren de benytter er egenutviklet.
Sånn bygger NTNU-studenter selvkjørende racer-elbiler
Skal være klart i 2024
Operativsystemet skal være klart til 2024, noe som tyder på at den tyske bilgiganten holder stø kurs mot planen om å bare levere helelektriske biler innen 2030.
I forbindelse med OS-satsingen har de meldt et behov for svimlende 3.000 programvareutviklere.
– Dette vil strekke seg utover bilspesifikke systemer til skysystemer og tingenes Internett. Videre vil operativsystemet tillate oppdateringer og oppgraderinger over hele kjøretøyets livssyklus, slik det er mulig med smarttelefoner og andre elektroniske enheter, konkluderer bilmagasinet Motor Authority.
Behov for 3.000 utviklere
Mercedes-Benz sitt prosjekt krever et vesentlig tilskudd i utviklerstallen.
De har lyst ut hele 3.000 stillinger, hvor 1.000 av dem er tiltenkt deres software-hub og hovedanlegg i Sindelfingen, Tyskland. Mens de resterende 2.000 stillingene er knyttet til ulike huber i byer rundt om i verden, blant annet Berlin, Tel Aviv, Seattle, Sunnyvale, Beijing, Tokyo og Bangalore.
Det siste året har en rekke bilprodusenter satt en dato på når fossile biler som bensin- og dieselbilen går ut av produksjon.
Likevel er Mercedes og Volkswagen de eneste som har meldt om satsing på eget operativsystem, framfor samarbeid med Silicongigantene Apple og Google.
Av de to tyske produsentene planlegger Mercedes å være først i mål.
De har meldt at systemet vil kunne være klart i 2024, mens Volkswagen forventer at deres system ikke er klart før 2026, tidligst.