Regjeringen foreslo i kommende års statsbudsjett å sette av 2,6 millioner kroner til arbeidet med å lage bedre digitale fullmaktsløsninger. Det skal sikre at offentlige tjenester blir tilgjengelig for alle – også for de som trenger hjelp av for eksempel pårørende.
Det er Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) som har fått i oppdrag å bygge løsningen, ved å utvikle Altinn Autorisasjon som en ny nasjonal fullmaktsløsning.
– Vi har allerede laget en løsning for dette i NAV! forteller Rituvesh Kumar, systemutvikler og seniorrådgiver i NAV til kode24.
Han mener de har en velfungerende løsning som kan bidra til å styrke den nasjonale satsningen. Nå ønsker han å dele sin erfaring med de som skal bygge den kommende nasjonale løsningen – slik at man slipper dobbeltarbeid.
– Jeg gleder meg over at digitalisering skaper en helhetlig og brukervennlig løsning for enkeltmennesker, sier Kumar.
Bygget før pandemien
Kumar forteller at de før pandemien ikke hadde et digitalt system for fullmakter, og at de måtte skanne inn papirskjemaer.
Derfor tok de initiativ til å utvikle en digital løsning, som ble lansert i februar 2020, rett før korona-pandemien kom.
Denne løsningen har vist seg å være uvurderlig, spesielt for eldre som var særlig sårbare under pandemien. Den digitale fullmaktsløsningen hjalp mange med å håndtere fullmakter trygt og enkelt i en krevende tid, sier Kumar.
– I 2019 – 2020 brukte vi tre-fire måneder på å lage en fullmaktsløsning. Det var da en ganske liten applikasjon.
Sånn fungerer den
Løsningen fungerer ved at brukere logger seg på fullmaktsløsningen på Nav.no og oppretter fullmakt for en annen person. Den som logger seg på nav.no og oppretter fullmakt kalles "fullmaktsgiver", mens den som har fått fullmakt kalles "fullmektig".
Når det er gjort, kan fullmektig besøke NAV eller utføre oppgaver på NAV.no på vegne av fullmaktsgiver. Det kan for eksempel være å logge seg på NAV.no og se fullmaktsgiverens dokumentarkiv.
– Flere fagsystemer i NAV jobber med å implementere digital fullmakt slik at det også blir tilgjengelig for representanter på nav.no.
Senere har løsningen blitt videreutviklet, blant annet slik at det er mulig å legge begrensninger på hva en person med fullmakt skal kunne gjøre – for eksempel bare ha lesetilgang og ikke mulighet til å opprette saker.
Den opprinnelige løsningen var åpen kildekode, men den nyeste løsningen er nå i et monorepo som også inneholder kode NAV ikke ønsker å åpne. Derfor er heller ikke den nye fullmaktsløsningen åpent tilgjengelig nå – i hvert fall foreløpig.
NAV-verktøy var for vanskelige, studenter lagde løsningen
Ønsker samarbeid
– Hva skal til for å gjøre dette til en fullmaktsløsning for hele Norge?
– Vår fullmaktsløsning fungerer for NAV og kan hjelpe når det gjelder å lage et fellessystem for hele Norge. Jeg er veldig glad for at regjeringen har bevilget penger til dette, det hjelper hele Norge, sier Kumar.
Han mener det ikke er så veldig vanskelig å bygge en nasjonal fullmaktsløsning, men det er likevel veldig mye å ta hensyn til – blant annet med tanke på sikkerhet, hvem som skal ha mulighet til å få tilgang til hvilke data, og så videre. Dette er erfaring han har lyst til å dele.
– Vi har 4-5 års erfaring, hvis andre som skal bygge en fullmaktsløsning vil høre hvordan vi har gjort det, er det bra, sier Kumar.
Digdir vil ta kontakt
Stig Slaatto-Hornnes er produktgruppeansvarlig for tillitstjenester i Digdir, og sier til kode24 at de kjenner til at NAV har utviklet en fullmaktsløsning.
– Det stemmer at flere offentlige og private virksomheter har etablert egne løsninger på området. I tillegg finnes det og en del hyllevareløsninger med slik funksjonalitet innebygd, som gjelder for enkelttjenester eller for et avgrenset område, sier Slaatto-Hornnes.
Det er imidlertid en utfordring at løsningene som finnes ikke spiller sammen.
– Det betyr at brukeren må gi fullmakter i flere ulike løsninger, og de må inn flere steder for å få oversikt over tildelte fullmakter og samtykker.
«Digdir er i ferd med å ta initiativ overfor blant annet NAV og Helsenorge med tanke på hvordan vi kan jobbe sammen om dette fremover.»
– Digdir er i ferd med å ta initiativ overfor blant annet NAV og Helsenorge med tanke på hvordan vi kan jobbe sammen om dette fremover.
Slaatto-Hornnes sier han regner med en utviklingstid på tolv måneder fra oppstart til en tidlig versjon av en nasjonal fullmaktsløsning kan være i drift. Dette vil som nevnt være en videreutvikling av løsningen Altinn Autorisasjon.
Frem mot sommeren vil Digdir levere autorisasjon som en frittstående løsning utenfor Altinn.
– I andre halvår tar vi sikte på å prioritere vergemål som en del av løsningen, i tillegg til muligheten for det vi kaller brukerstyrte fullmakter. I 2028 forventer vi at vi vil kunne levere en helhetlig løsning, som også gjør det mulig med representasjon for de ikke-digitale, sier Slaatto-Hornnes.