Undersøkelse: Vanskelig å tjene penger på apper

Drømmer du om å bli rik på app-idéen din? Da er en fersk undersøkelse av 75.000 apper dårlig nytt.

De fleste abonnementsbaserte apper sliter med å tjene særlig med penger. 📸: Markus Spiske, Unsplash
De fleste abonnementsbaserte apper sliter med å tjene særlig med penger. 📸: Markus Spiske, Unsplash Vis mer

Det har blitt temmelig vanlig at mobilapper krever at du kjøper et løpende abonnement for at du skal få tilgang til all funksjonaliteten. Sikkert til irritasjon for de som savner da man kunne betale for en app én gang – og være ferdig med det.

Men hvis du tror at de som lager abonnementsbaserte apper nærmest vasser i penger, tar du feil – selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Undersøkelsen State of Subscription Apps 2025 viser nemlig at de færreste apper klarer å tjene 1000 dollar (rundt 10.500 kroner) i måneden i løpet av de første to årene. Det melder Ars Technica.

«De færreste apper klarer å tjene 1000 dollar i måneden i løpet av de første to årene.»

Penger å tjene – for noen få

Undersøkelsen er baserte på omsetningsdata fra mer enn 75.000 apper, og er laget av RevenueCat. Dette er et selskap som lager en løsning for å bygge inn abonnementsløsninger i mobilapper.

Totalt omsetter de 75.000 appene for mer enn 10 milliarder dollar – i overkant av 100 milliarder kroner. Det er altså mye penger å tjene på apper – men noen få stikker av med mesteparten:

  • Nesten 20 prosent når 1.000 dollar i omsetning per måned
  • 5 prosent når 10.000 dollar i omsetning per måned
📸: RevenueCat
📸: RevenueCat Vis mer

Ikke nok å bare legge til AI

Ifølge RevenueCat er AI-drevne apper ikke uventet i vinden, og disse appene gjør det bedre enn de fleste "gamle" app-kategorier med en omsetning over 63 cent (6,6 kroner) per app-installasjon etter 30 dager. Dette tilsvarer apper i helse- og treningskategorien.

– Brukere er villige til å betale mer for meningsfulle AI-drevne opplevelser, men bare det å legge til AI er ikke nok, skriver RevenueCat-sjef Jacob Eiting i rapporten.

– Det vanskelige er å bygge noe unikt og engasjerende. Det har aldri handlet bare om å lansere appen.

Bare abonnement holder ikke

Ifølge undersøkelsen er det ikke lenger nok å bare tilby abonnement.

35 prosent av appene i undersøkelsen har nå en miks av abonnement, mulighet til å kjøpe "livsvarig" tilgang og "consumables". Med consumables menes for eksempel "credits" som man bruker opp.

– Dette er spesielt viktig for AI-apper, hvor bruksbaserte modeller som credits hjelper apper med å håndtere kostnader samtidig som du lar brukere med høy betalingsvilje bruke mer etter hvert som behovet øker, skriver Eiting.

– Det er lettere sagt enn gjort å bygge en suksessfull abonnementsapp, selv i en tid med vibe-kodede apper.

💡 Ny karriere? Bli kjent med våre partnere

Finn ut mer