Vet du hva som er dritt? Kvitteringer!
Før var det bare i butikken de irriterte meg, men nå har de jaggu meg banet seg vei inn i e-posten min også.
Tar jeg en snartitt i Gmail-en min ser jeg e-postkvitteringer fra Apple, Uniweb, Heroku og til og med Nintendo.
Innimellom e-poster fra venner, facebook, barnehagen og Github skal jeg altså grave frem e-poster som inneholder kvitteringer.
For meg er det bitte litt irriterende, men for en selvstendig næringsdrivende, som trenger å samle alle kvitteringer på ett sted og ha oversikt, kan det være nærmest uholdbart.
Det ville 33 år gamle Daniel Lautin Jackson gjøre noe med. Som han sier selv: Jeg hater kvittering. Derfor skapte han Receipt Runner.
#1. Hva har du bygd, og hvorfor?
Livet er alt for kort til å ikke automatisere bort kjedelige ting.
Jeg har frilanset siden 2008, og måttet føre mitt eget regnskap hele veien. Det har bygget opp mange år med hat mot kvitteringer og kvitterings-styr.
Siden 2016 har jeg ved siden av frilansingen prøvd å bygge måter å fikse det på.
Receipt Runner er det eneste som ble ferdig, og er en liten app som kjører lokalt og kutter tiden jeg bruker på kvitteringer med 90%.
Receipt Runner kobler seg i den ene enden på e-postene dine, og i den andre på bankutskriftene dine - helautomatisk om du er amerikaner - og prøver finne kvitteringer for det du har kjøpt.
Det fungerer ganske magisk bra for min del, og kutter ned på sykt mye tid som ellers ville vært brukt til å lete i epost og trykke print-to-pdf.
Jeg kjøper jo nesten bare ting som får kvittering på e-post, så for min del så dekker det nesten alt. Deler av appen er bygget sammen med og med hjelp fra venner og bekjente, ikke minst den kjekke karen Christian Kateraas.
#2. Hvor lenge har du jobbet med dette hobbyprosjektet?
Siden 2016, men egentlig mest siste to årene. Det var noe helt annet for 3 år siden.
#3. Hvordan henger prosjektet sammen?
Alt kjører i Electron, lokalt på din Win/Mac/Linux-box.
Frontend drives av React. Ikke noe Redux, Router, eller tilsvarende.
Dette er en ganske enkel app i front-enden. Frontend gjør også mye av databehandlingen, fordi den var opprinnelig tiltenkt til å kjøre mest mulig client-side i en web-app.
Backend er i Node, og tar seg av PDF-generering, litt tyngre databehandling, og databasen - som kjører på noe så suspekt som nedb, av litt prosjekthistoriske grunner.
- Jeg får utrolig mye positiv tilbakemelding
Systemutvikler Mikael (32) var lei av tidkrevende klipping av dronevideoer. Derfor lagde han sitt eget videosystem.
Databasen lagres lokalt på PC-en din.
Betaling skjer med Stripe, og chat er hentet fra Crisp. Synking mot betalings-server skjer via en liten real-time Firebase-database.
#4. Hva har vært den største utfordringen hittil?
Å lære seg alt det jeg måtte kunne for å gjøre det jeg ville.
Før jeg begynte på dette her så var det mest avanserte jeg hadde laget en Drupal-theme eller to.
Jeg er utdannet designer, ikke programmerer, og selv om jeg har programmert litt av og på siden barneskolen, så var det på et helt annet nivå enn der jeg er nå.
Jeg har fortsatt mye igjen å lære, men føler ikke leng “Shit, hvordan gjør man det” når jeg tenker på nytt.
#5. Hva er du mest stolt av i forbindelse med prosjektet?
At det funker så bra som det gjør, i alle fall for meg. Det er faktisk skikkelig digg å trykke på én knapp og få tre timer jobb unna.
#6. Hvem bruker prosjektet ditt i dag?
- Når jeg lager noe, baller det på seg
Anne Lene bygger egen bildesorterings-app til Windows, basert på Tinder.
Noe av det jeg hadde lyst til å lære med det prosjektet her var å gjøre det som en liten business - så får det heller være om jeg ikke tjener noe annet enn lærdom på det.
Da er det ekstra stas at jeg fikk min første kunde denne uka! Sykt gøy!
Bortsett fra ham - som er en modig sjel - er det nok mest jeg som bruker det.
Men han er gira da, så kanskje det blir flere etter hvert?
#7. Hva er fordelene med å ha et hobbyprosjekt?
At du kan ta deg tid til å lære det du aldri burde prioritert å lære om du skulle gjort det for en kunde.
«Det er faktisk skikkelig digg å trykke på én knapp og få tre timer jobb unna.»
Dessuten er det digg å få lov til å gjøre helheten av et prosjekt, og ikke bare deler av det. Alt fra A til Å. Design, kode, markedsføring, kundepleie. Alt.
Så kan det være dette blir noe mer enn en hobby etterhvert. Det er jeg i alle fall gira på.
Opprinnelig var tanken at dette skulle bli The Next Big Thing, men det har for lengst sklidd over i å være en hobby. Tar det av så får det skli over til å bli en jobb igjen.
#8. Har du noen planer for prosjektet ditt fremover?
Akkurat nå er det største smertepunktet i produktet at man må importere bankutskrifter manuelt fra europiske banker.
Det kan jeg fikse med å få konsesjon som opplysningsfullmektig i henhold til PSD2-regler, som vil gi meg rett til å få API-er opp mot alle norske og europeiske banker.
Det koster 30.000 i gebyr til finanstilsynet, 40.000 i advokatutgifter, 9.000 per måned til Nets, og tar et sted mellom to til tolv måneder. For ikke å snakke om uendelig mengde hodekapasitet.
- Jeg holder på med extreme early retirement, google it!
40 år gamle Nicolaas vil pensjonere seg, for å drive med hobbyprosjekter på fulltid. Utviklingsmiljøet Turbo Rascal Syntax Error for 8- og 16-bitsmaskiner er første steg.
Skal jeg gidde det så må dette nok være noe mer enn en hobby, men det hadde vært gøy å få det til. Folk bruker tross alt mer penger på hest!
Heldigvis finnes det et USA der ute som ikke har noe særlig reguleringer på banker, så der trenger jeg bare en API-nøkkel fra Plaid.
Planen nå er å spre det litt i USA, og se om det finner bedre grobunn der enn i Norge.
Gjør det det, så er det sannsynlig fordi de kan koble på kontoer automatisk, og et godt argument for å bruke litt hodegrøt på konsesjon i Europa.
Men først skal jeg fikse noen bugs.
- Dette spillet er mitt livsverk
Magnar Sveen har brukt over 20 år på å skrive over 30.000 sider med innhold til Adventur Delux i Clojure.