Jobbi.no med 2 millioner visninger på 2 uker: – Det har tatt av!

Noen mener Jobbi.no er et «digital søppelkasse», men skaperne står på sitt: – Bedrifter som har ignorert ansatte kommer nok ikke til å like Jobbi, sier utvikler David Hyldgaard.

David Hyldgaard, utvikleren bak Jobbi.no, ser at IT-bransjen har kasta seg over tjenesten hans. 📸: Jobbi.no / Ole Petter Baugerød Stokke
David Hyldgaard, utvikleren bak Jobbi.no, ser at IT-bransjen har kasta seg over tjenesten hans. 📸: Jobbi.no / Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Siden kode24 fortalte om den nye tjeneste Jobbi.no for to uker siden, som lar deg anmelde norske arbeidsplasser, har det skjedd mye:

Uansett hva man mener om tjenesten, er ett faktum klart: Tjenesten blir mye brukt.

– Det har virkelig tatt av! sier David Hyldgaard, som er utvikleren bak tjenesten, til kode24.

Og utviklere og IT-folk er blant de aller ivrigste brukerne.

2 millioner sidevisninger

Først, litt tall om Jobbi.no sine første to uker:

  • Jobbi.no har fått 8.400 vurderinger på norske arbeidsplasser – 6.300 anmeldelser på stedet som arbeidsplass, og 2.100 anmeldelser på hvordan det var å søke på jobb der.

  • Jobbi.no har fått 73.000 besøk, med i snitt 27 sidevisninger hver, totalt nesten 2 millioner sidevisninger.

  • Jobbi.no-databasen inneholder praktisk talt alle norske arbeidsplasser gjennom Brønnøysundregisteret, totalt over én million. Av disse har 523.000 blitt søkt opp av brukerne.

  • Rundt 600 arbeidsplasser har lagd en bruker, for å blant annet svare på tilbakemeldingene de får.

Ifølge Hyldgaard har de ikke hatt noe tekniske problemer med sin .NET-, PostgreSQL- og Kubernetes-baserte tjeneste.

– Databasen håndterer dette fint! Vi er laget for å skalere til enhver belastning, og systemet klarer mye mer enn dette, sier Hyldgaard.

– Jobbi har gått fra 0 til 100 utrolig fort, og det er bare gøy å se systemene vi har bygget bli brukt og testet. Takk, Norge!

Høy aktivitet i IT

Jobbi.no lar deg filtrere etter bransje, og tar du en titt på kategorien «IT» ser du at folka i bransjen vår har kjent sin besøkelsestid, med følgende toppliste over antall vurderinger:

  • Sopra Steria har fått 43 vurderinger, med et snitt på 3,3 av 5 hjerter.
  • Bouvet har 36 vurderinger, med 4,1 i snitt.
  • Capgemini har fått 28 vurderinger, med et snitt på 2,9.
  • Atea har 27 vurderinger, og 3,1 i snitt.

– IT-bransjen er ! Dette overrasker meg ikke, da IT-bedrifter ofte er «early adopters» og følger med på nye teknologier og plattformer. Tilbakemeldingene fra IT-verdenen er kun positive, og vi ser mange som skiller seg ut i toppen, sier Hyldgaard.

Han trekker da fra Bouvet, som nevnt med 4,1 i snitt, og Webstep, med 4,5 i snitt.

– Samtidig ser vi mange andre bransjer og yrkesgrupper komme på banen raskt. Ordet om Jobbi sprer seg, og vi gleder oss til å se hva dette kan gjøre for helsetjenester, håndverkere, utdanningssteder og mange andre bransjer som endelig kan få vise seg frem. Personlig elsker jeg å se alle de positive vurderingene fra helsesektoren – en ofte kritisert bransje som folk tydeligvis liker å jobbe i!

Nekter for gapestokk

– Jeg ser dere innførte forhåndsmoderering av anmeldelser. Hvorfor det? Har det vært et problem med anmeldelser som ikke burde vært publisert?

– Vi ønsker stadig å forbedre oss, og det primære punktet våre kritikere pekte på var moderering. Derfor valgte vi å forbedre dette for å vise at vi lytter og ønsker å ivareta både bedrifter og ansatte. Jobbi fulgte uansett med på alle vurderingene og flagget mye selv, så dette er også en forbedring av Jobbis interne arbeidsflyt. Vi ønsker å skape en tillitsfull plattform med data av høy kvalitet, og dette er et steg i riktig retning, svarer Hyldgaard.

– Det har vært noen kritiske røster som mener dette er en «offentlig gapestokk». Sånn du har opplevd det; har dette blitt en «offentlig gapestokk»?

– Tvert imot! svarer Hyldgaard.

Ifølge han er den mest populære poengsummen å gi 5 av 5, som gis nesten dobbelt så ofte som 1. Og i gjennomsnitt får arbeidsgiverne 3,1 – som inkluderer flaggede vurderinger de ikke publiserer.

– Jobbi blir aldri en «offentlig gapestokk». Vi har alltid hatt som mål å fremheve de gode. Det er umulig å sortere på score i stigende rekkefølge, og vi kommer ikke til å endre dette. Vi har lilla hjerter overalt. Vurder selv om vi har lagt opp til å bli en gapestokk, oppfordrer Hyldgaard.

– Men bedrifter som har ignorert ansatte kommer nok ikke til å like Jobbi. Klarer du deg dårlig på Jobbi, vet jobbsøkere i alle fall hva de går til når de skal på jobbintervju hos din bedrift. Jobbi skal informere og skape positiv forandring der det trengs. Og det trengs.

💡 Ny karriere? Bli kjent med våre partnere

Finn ut mer