Så sent som i fjor var det 5.000 ansatte i Klarna. Nå er det rundt 3.800, og tallet skal videre nedover, sier toppsjefen Sebastian Siemiatkowski.
Det skal skje ved hjelp av AI, forklarer han i et intervju med Financial Times. Og denne gangen skal enda flere årsverk bort fra selskapet.
Når de er i mål, så kan selskapet ha 70 prosent færre ansatte enn i 2021.
NAV hiver seg over AI: – Skal ikke ta jobbene fra noen
Sikter ned mot 2.000
Mange ville nok vært urolige over tanken på hva det vil bety å miste så mange kollegaer. Siemiatkowski mener derimot at selskapet nå vil gå bedre.
– Ikke bare kan vi gjøre mer med færre folk. Vi kan til og med gjøre mye mer med færre folk. Internt snakker vi om et mål på rundt 2.000 ansatte, sier Siemiatkowski til avisa.
Han ønsker ikke å sette noen dato på når de skal nå dette målet. Ifølge Reuters skal det ikke ha vært noen store runder med oppsigelser den siste tiden.
Kommunikasjonsavdelingen hos Klarna har ingen ytterligere kommentarer ovenfor kode24, om det vil berøre ansatte i Norge.
"Bruke mer per ansatt"
Nedbemanningen er et resultat av at de som sier opp ikke blir erstattet. De eneste som nå ansettes i selskapet er utviklere, og slik er det ventet å være i en tid framover.
– Hvis vi kan få den beste inntekten per ansatt, slik at vi kan betale prisen det koster å ansette de aller beste, folka som nå virkelig dykker dypt og lærer seg AI... så er det er sterkt signal til våre ansatte: Lavere total kostnad på ansatte, gjør at vi kan bruke mer per ansatt. Jeg er veldig glad for å se at dette er i ferd med å gi resultater, sier Siemiatkowski til Financial Times.
Reuters skriver at hver ansatt i gjennomsnitt genererer rundt 7 millioner svenske kroner i året, opp fra rundt 4 millioner året før.
Siemiatkowski har også skrevet om denne tankegangen på X (tidligere twitter), onsdag. Der uttrykker han også skuffelse over at media har vinklet budskapet på at ansatte skal erstattes med AI.
I tell journalists same as all our employees for months:
— Sebastian Siemiatkowski (@klarnaseb) August 28, 2024
- AI allows us to be fewer in total
- This means lower cost in total
- Employees stay on average 5 years in tech companies
- Almost fully stopping recruitment means shrink by 20% / y through natural leave
- Savings are…
Sparker flere tusen folk – for å satse på AI
Gjorde raskt jobben til 700
En måned etter at Klarna tok i bruk AI til kundebehandling, skrøt de av at løsningen gjorde jobben som ellers ville krevd 700 ansatte.
– Klarna er helt i toppen blant våre partnere når det gjelder å ta i bruk AI, sa OpenAIs COO Brad Lightcap om denne prosessen i en pressemelding.
– Dette gjennombruddet for kundekontakt gjør at våre kunder får bedre priser, at våre ansatte for mer interessante oppgaver og at våre investorer får bedre gevinster sa Siemiatkowski i samme pressemelding.
De hevder også at de i år har spart inn 25 prosent av kostnadene sine på markedsføring ved bruk av nettopp AI.
Ikke ukontroversielt
Dette har ikke vært ukontroversielt.
Selskapet har siden 2021 gjennomført flere runder med oppsigelser, blant annet i 2022, da sparket Klarna 700 ansatte. Den gangen var det én av ti ansatte. kode24 omtalte dette, og at Siemiatkowski ga seg selv et solid lønnshopp, i et nyhetsbrev tidligere i år.
– Så det er på høy tid å spørre: Hvor er det egentlig vi vil? Ta lønna fra massene, så noen få tjener mer? skrev kode24-redaktør Ole Petter Baugerød Stokke da.
Klarna var gjennomgående lønnssomt fra det ble startet i 2005 til 2019. Financial Times skriver at det var den store og raske satsingen i USA som har ført til store tap for selskapet, fram til i fjor, da de hadde et kvartal med positive tall.
Siemiatkowski sier til avisa at tiden med underskudd er forbi, og hevder AI nå skal sørge for bedre lønnsomhet i Klarna.