- Med metaverset blir problemstillingene alle utviklere må forholde seg til skrudd kraftig opp, sier Øystein Sæbø, professor i informasjonssystemer ved Universitetet i Agder.
Torsdag holdt selskapet Facebook arrangementet Facebook Connect for å fortelle mer om sin varslede satsing på metaverset, som selskapet beskriver som sammenkoblede virtuelle opplevelser ved bruk av teknologier som virtuell og augmentert virkelighet.
Der kom det også fram at selskapet bytter navn til Meta for å reflektere satsingen.
Metaverset vil gi en helt ny plattform for utviklere. Ifølge Sæbø det vil også stille dem overfor store etiske dilemmaer.
Facebooks nye metanavn er Meta - se metaplanene her
Tar grep om markedet
Facebook har den siste tiden vært under skarp kritikk etter at Francis Haugen, som tidligere var ansatt i selskapet, varslet om at Meta satt profitt over samfunnet. Derfor mener Sæbø at det er interessant at Facebook navneendring og satsing på metaverset offentliggjøres nå.
- Diskusjonen har handlet om hvordan Facebook har invadert privatlivet. Dette vil jo bli et enda større problem i metaverset. De er tøffe i trynet som kjører dette nå, sier han.
Samtidig mener forskeren at metaverset fremstår som en logisk fortsettelse av Facebooks markedsposisjon.
- Selskapet har tre milliarder brukere på sosiale medier og eier Oculus-plattformen. Det er vanskelig å se for seg at andre enn Facebook er så bra plassert til å ta tak i dette. Virtuell virkelighet har lenge vært et alternativt nerdefenomen. Når Facebook nå går inn i dette er det lettere at det blir mainstream.
- Har vi plutselig glemt hvor mye vi hater VR-briller?
Utfordrende for utviklere
Ifølge Sæbø vil Facebook og de store teknologiselskapene nå lage et utviklingsrom der utviklere kan programmere løsninger som kan integreres med Facebooks egne systemer. Her mener professoren at utviklere kan støte på flere utfordringer.
- Ta noe så enkelt som bildefilter. Vi ser at særlig jenter ønsker plastisk kirurgi for å ligne filterne. Da sitter det en programmerer bak, som ikke nødvendigvis har tenkt over det som skjer, sier han.
Ifølge Sæbø kan også forholdet mellom et virtuelt parallellsamfunn og den fysiske virkeligheten by på problemer. Han trekker fram en kronikk han nylig skrev om sosiale mediers negative påvirkning på barn og unge og hvordan det kan medføre dårligere selvbilde for mange.
- De problemene vi allerede ser med sosiale medier vil bli mye verre i metaverset. Det kan for eksempel være snakk om større ensomhet. Vi ser at mange på sosiale medier har store nettverk, men relativt få gode venner. I et virtuelt rom kan dette bli mye verre, sier han.
Hvem blir den neste web-influenceren etter Facebook - Microsoft!?
Flere muligheter i metaverset
VR-utviklerne i det norske selskapet Breach formidler via Breach-sjef Marius Thorvaldsen, at det er viktig å skille mellom Facebooks metavers-satsing og metaverset som en strategi som mange selskaper nå forfølger. For eksempel har Epic Games en uttalt strategi for dette, og sier at Fortnite allerede er et metavers.
Ifølge Breach-utviklerne vil metaverset gjøre det mye enklere for selskaper som Breach å forklare hva de jobber med i ulike XR-prosjekter.
Utviklerne trekker også fram at metaverset reduserer avstanden mellom brukere, eller mellom operatører og maskiner. I tillegg kan utviklingen komme til et sted der alle funksjoner og integrasjoner ligger i metaverset.
- Metaverset kan også bringe deg inn i sosiale situasjoner på nye og bedre måter. Vi gjør mange av våre møter møter i VR nå, og får stor verdi ut av dette. Dette gjør vi nå gjennom en løsning vi har utviklet selv, er tilbakemeldingen fra utviklerne.