Elbil24 skrev nylig om høye forventninger rundt Teslas mye omtalte selvkjøring – gjerne kalt FSD (Full Self Driving). Nå er beta-funksjonen gjort tilgjengelig for flere Teslaeiere i Amerika, via en "forespørsel"-knapp på Teslas dashbordskjerm.
- Disse e-postvanene irriterer meg mest
– Ser skremmende ut
Tesla åpnet en begrenset beta av programvaren med en utvalgt gruppe kunder allerede i fjor.
Ærlig talt dette ser skremmende ut – ikke fordi det virker uberegnelig eller feil, men på grunn av måten det uunngåelig vil bli misbrukt, påpekte journalisten Andrew J. Hawkins i The Verge da programvaren først ble tilgjengeliggjort.
Han skrev videre at tidlige reaksjoner på software-oppdateringen har vært alt fra "det var litt skummelt" til jublende entusiasme, for Elon Musks villighet til å la vanlige forbrukere beta-teste programvare som ikke er tilgjengelig for offentligheten.
Videre skrev nettavisen at programvaren har hjulpet Tesla med å opprettholde sin posisjon som markedsledende inne elektrisk og autonome kjøretøyteknologi, men samtidig utgjør den samme programvaren en stor risiko for selskapet, spesielt hvis de tidlige testene går galt.
Vurderes etter fem kriterier
Heldigvis er det ikke bare å få tilgang til programvaren.
Teslaeiere må nemlig melde seg opp for å delta, deretter vil Tesla vurdere forespørselen ved å bruke fem kriterier som anslår "sannsynligheten for at kjøringen din kan føre til en framtidig kollisjon", ifølge Teslas hjemmeside.
Poengsummen blir ført opp ved hjelp av data samlet inn av sensorer på sjåførens Tesla som vurderer antall advarsler om kollisjoner per 1.000 miles, eller rundt 1.610 km.
I tillegg vil hard bremsing, aggressiv svinging, tvungen frakobling av autopilot, samt kjøre tett på andre trafikanter være med på å skade den samlede scoren.
Teslas autopilot-funksjon kobler seg ut etter å ha gitt tre visuelle og lydadvarsler, "når Tesla -kjøretøyet ditt har bestemt at du har fjernet hendene fra rattet og blitt uoppmerksom," ifølge veiledningen for sikkerhetspoeng.
Not the button I was hoping to see but we are doing this anyway and I have 24 hours to get my affairs in order. pic.twitter.com/gTtWM8Qi1E
— Seth Weintraub (@llsethj) September 25, 2021
Oppførsel: 0 til 100 mulige poeng
Tesla angir ikke hva de anser som en akseptabel poengscore for å få tilgang til FSD, men bilprodusenten oppgir at de fleste sjåfører vil ha en score på 80 av en mulig 100.
FSD – beta -programvaren gjør ikke en Tesla helt autonom; føreren må til enhver tid ha kontroll over kjøretøyet.
Slik takler du det skumle jobbintervjuet
Noe som er lettere enn sagt enn gjort, om vi skal tro Electreks journalist Seth Weintraub som selv har meldt seg opp for å få tilgang på funksjonen.
– Jeg tilbrakte kvelden i 55mph - 88 km/t - på motorveien i håp om å øke scoren min. Det irriterte selvsagt alle andre, bortsett fra en annen Tesla-eier som prøvde det samme som meg, skriver Weintraub.